لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

قطر: کمک‌های مالی بیشتر به مصر منتفی است


مصر
مصر
قطر بر خلاف گمانه‌زنی‌های قبلی، اعلام کرد قصد ندارد کمک‌های مالی بیشتری به مصر ارائه کند. مصر که با تنش‌های اقتصادی و سیاسی دست‌ و پنجه نرم می‌کند با کاهش شدید ذخایر ارزی خود روبرو است.

این درحالی است که دولت مصر در پی خشم مردم از کمبود سوخت، دو مسئول بلندپایه در بخش انرژی را به دلیل مشکلات در توزیع سوخت برکنار کرد. اما بسیاری از مصری‌ها معتقدند که دولت برای واردات سوخت با کمبود بودجه روبرو است.

از سوی دیگر دولت مصر در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است تا بتواند وامی به مبلغ ۸. ۴ میلیارد دلار دریافت کند. دولت مصر می‌خواهد کسری ذخیره ارزی خود را با این وام جبران کند.

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال روی آوردن محمد مرسی رئیس جمهور این کشور به قطر برای دریافت کمک‌های بیشتر قوت گرفته بود.

قطر در دو سالی که از انقلاب مصر می‌گذرد، علاوه بر پرداخت چند نوبت وام کم‌بهره به مصر، کمک‌های مالی به این کشور ارائه داده است.

اما یوسف کمال وزیر دارایی قطر به خبرگزاری رویترز گفت: «پیشتر اعلام کرده بودیم که ۵ میلیارد دلار کمک ارائه خواهیم داد اما در آینده نزدیک کمک‌های بیشتری ارائه نخواهیم داد.»

تاکنون کمک‌های قطر نتوانسته است به ذخیره ارزی مصر کمکی بکند. برپایه اعلام بانک مرکزی مصر میزان ذخایر ارزی این کشور هم اکنون به ۵. ۱۳ میلیارد دلار رسیده که واردات مصر تنها در دو ماه آینده را پوشش می‌دهد.

پیشتر رسانه‌های مصر گزارش داده بودند که قطر به دنبال اجاره محوطه‌ها و آثار باستانی مصر است.

از سوی دیگر اسامه کمال وزیر نفت مصر رئیس شرکت ملی نفت و معاون عملیات کمیته نفت وزارت نفت را تغییر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دلالان بین‌المللی نفت گزارش داده که مصر واردات نفت را کاهش داده است. یک دلال نفتی در این باره گفته است: «به نفت نیاز دارند اما پول خرید آن را ندارند.»

در ۱۲ ماه گذشته، تورم در مصر به نسبت ۲. ۸ درصد رسیده در حالی که پیشتر ۳. ۶ درصد بود. این در حالی است که این کشور از بحران سیاسی و نا‌آرامی‌های خیابانی در نتیجه اختلافات میان جناح‌های سیاسی و دولت رنج می‌برد.
XS
SM
MD
LG