لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

بهبود شاخص بورس مصر پس از اعلام کمک ۵ میلیارد دلاری قطر و لیبی


شاخص بورس مصر پس از آنکه قطر و لیبی وعده دادند کمک‌های نقدی به میزان ۵ میلیارد دلار در اختیار این کشور می‌گذارند، به بالا‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. قرار است قطر سه میلیارد اوراق قرضه از مصر خریداری کند و لیبی هم این پول را در قالب یک وام بدون بهره به مصر خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۲۱ فروردین حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، گفت که این کشور به مصر کمک نقدی ۳میلیارد دلاری ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که قطر پیشتر به میزان ۵ میلیارد دلار به مصر کمک کرده بود که از این میزان، یک و نیم میلیارد بلاعوض، یک و نیم دلار ودیعه و دو میلیارد اوراق قرضه بوده است.

بن جاسم که در کنفرانس خبری مشترکی با هشام قندیل نخست وزیر مصر در دوحه سخن می‌گفت، افزود که کشورش در تابستان آینده، به مصر گاز طبیعی خواهد داد.

او افزود درباره اجرای پروژه‌های مشترکی در زمینه آهن و فولاد که چهار یا پنج سال پیش بر سر آنها توافق شده بود نیز بحث شد.

حمد بن جاسم همچنین گفت که قطر از مصر در مقابل این پشتیبانی، چیزی نمی‌خواهد.

از سویی هشام قندیل در صفحه رسمی خود در فیس بوک نوشت که قطر به ارزش ۳ میلیارد دلار، اوراق بهادار دولتی مصر را خریداری خواهد کرد.

چهارشنبه همچنین خبرگزاری الشرق الاوسط اعلام کزد که لیبی، توافقنامه‌ای برای پرداخت وام بدون بهره و با بازپرداخت بلندمدت به میزان ۲ میلیارد دلار به مصر امضا کرده است.

در نتیجه اعلام این خبر‌ها، شاخص اصلی بازار بورس مصر پنجشنبه افزایشی ۵. ۱ درصدی داشته است که بالا‌ترین سطح در دو هفته اخیر است. شاخص بورس مصر از روزهای نخست سال جاری میلادی یعنی حدود سه ماه پیش، کاهش ۲. ۴ درصدی داشته است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که شماری از دیپلمات‌های غربی معتقدند این کمک‌ها نمی‌تواند جای وام صندوق بین‌المللی پول را بگیرد.

مصر در تلاش است وامی به میزان ۱۵ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول دریافت کند. هیاتی از صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته، گفت‌و‌گوی‌های خود را با مقام‌های مصری درباره این وام آغاز کرد. انتظار می‌رود پرداخت این وام به اصلاح نظام یارانه‌ها و همچنین افزایش مالیات، منوط باشد.
XS
SM
MD
LG