لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

کاخ سفید سرکوب هواداران مرسی توسط ارتش مصر را محکوم کرد


هواداران مرسی
هواداران مرسی
کاخ سفید آمریکا دوشنبه ۷ مرداد، سرکوب تظاهر کنندگان هوادار محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر توسط نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را محکوم کرد.

این محکومیت در حالی است که آمریکا حاضر نشده است برکناری مرسی از قدرت را «کودتا» بداند.

حدود سه هفته پیش ارتش مصر نخستین رئیس جمهور انتخاب شده از راه انتخابات آزاد را از قدرت خلع کرد. این اقدام پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ایرنست سخنگوی کاخ سفید گفته است: «سرکوبی که به کشته شدن ۸۰ نفر در قاهره به ضرب گلوله انجامید، روند دموکراسی در مصر را به عقب باز می‌گرداند و با تعهد دولت انتقالی در انتقال سریع به حکومت غیر نظامی سازگار نیست.»

بامداد شنبه، درگیری میان هواداران مرسی که در میدان رابعه عدویه قاهره تجمع کرده‌اند با نیروهای امنیتی و ارتش، دستکم ۸۰ کشته در پی داشت.

گروه اخوان المسلمین که محمد مرسی به آن منتسب است، نیروهای امنیتی را به محاصره تحصن‌کنندگان و شلیک آتش به سمت آنها متهم می‌کند. محمد ابراهیم وزیر کشور مصر در دولت انتقالی اما این روایت را تکذیب کرده و مدعی شده است نیروهای امنیتی برای متفرق کردن درگیری میان هواداران مرسی و ساکنان منطقه، تنها گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

پس از برکناری مرسی هم اکنون دولتی موقت بر سر کار آمده که بنا بر نقشه راه وضع شده توسط ارتش، قرار است اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را ظرف ۶ ماه آینده بر عهده داشته باشد.

هواداران مرسی برکناری مرسی را کودتا می‌دانند و هیچکدام از این اقدام‌ها را قانونی نمی‌دانند؛ از این رو بر ادامه اعتراض‌های خود تا «سرنگونی کودتا» اصرار دارند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی که آیا آمریکا کمک‌های خود را به ارتش مصر به حال تعلیق در خواهد آورد، پاسخ داد: «هیچ تغییری در موضع ما پیش نیامده تا اینکه امروز به عرض شما برسانم.»

آمریکا بنا بر تعهدی که در چارجوب معاهده صلح میان اسرائیل و مصر داده، سالانه ۳. ۱ میلیارد دلار به ارتش مصر کمک می‌کند؛ اما برپایه قانون آمریکا، ارائه کمک به کشورهایی که در آنها دولت‌های منتخب با «کودتا» سرنگون می‌شوند، ممنوع است. از این رو واشینگتن تاکنون برکناری مرسی را «کودتا» ندانسته است.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیدار با طرف‌های درگیر مصری و میانجی‌گری میان آنها، در قاهره به سر می‌برد. سفر او قرار بود یک روزه باشد اما حضور خود در قاهره را تا روز سه شنبه تمدید کرد.

در همین حال گروه اخوان‌المسلمین از مصری‌ها خواست روز سه‌شنبه اقدام به برگزاری تظاهرات میلیونی کنند.
XS
SM
MD
LG