لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

تظاهرات هواداران و مخالفان مرسی در روز عید فطر


هزاران تن از هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر، پنجشنبه ۱۷ مرداد، مصادف با نخستین روز از جشن‌های عید فطر در این کشور، در خیابان‌های قاهره و مناطقی دیگر، تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نجلاء محمود همسر محمد مرسی که به ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شود، در جمع هواداران مرسی که در میدان رابعه عدویه قاهره تجمع کرده‌اند، سخنرانی کرد. او درباره همسرش گفت: «امیدوارم باز گردد، انشاء الله باز می‌گردد، انشاء الله». و حاضران دز تجمع پاسخ دادند: «باز می‌گردد... باز می‌گردد.»

میدان التحریر نیز از هواداران ارتش و دولت موقت مصر که موافق برکناری مرسی هستند، پر شد.

ارتش مصر پنج هفته پیش محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات مخالفانش با خواست استعفای او، از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد.

فضای عید فطر اگر چه چهره‌ای سیاسی به خود گرفته بود، اما به میزان بالایی چهره جشن و سرور داشت و هیچ گزارشی از وقوع خشونت منتشر نشده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که با حضور هوادارن مرسی از دیگر شهر‌ها و استان‌ها، میدان رابعه عدویه و اطراف آن، مملو از جمعیت شد.

بنا بر این گزارش، آتش بازی‌ها و جشن‌ در میدان رابعه عدویه با شعارهایی علیه دولت موقت و ارتش مصر همراه شد. همچنین حاضران در این میدان اقدام به زدن مهر بر روی اسکناس‌های نقدی کردند که بر روی آن نوشته است: «مرسی رئیس جمهور من است.»

تجمع‌کنندگان در میدان رابعه عدویه بادکنک‌هایی نیز که حامل تصاویر مرسی بود به هوا فرستادند. سخنرانان در این میدان با «کودتا» توصیف کردن برکناری مرسی، بر ادامه اعتراض‌های خود تا زمان بارگشت او به قدرت تاکید کردند.

در مقابل در میدان تحریر هزاران نفر از مخالفان مرسی نماز عید فطر برگزار کردند. شیخ جمعه محمد خطیب نماز عید فطر در میدان تحریر با محکوم کردن «خونریزی‌ها» از تحصن‌کنندگان هوادار مرسی در میدان‌های رابعه عدویه و نهضت خواست به اعتراض‌های خودپایان دهند.

روز چهارشنبه عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر، به بن‌بست رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای پایان دادن به بحران این کشور را اعلام کرد.

منصور روز جمعه در سخنانی که به مناسبت عید فطر ایراد شد گفت: «ما بر تحقق اهداف مورد نظر نقشه راه آینده اصرار داریم.»

اشاره او به «نقشه راهی» است که ارتش مصر پس از برکناری مرسی اعلام کرد. برپایه آن دولت موقت موظف است تا اوایل سال آینده میلادی، اقدام به اصلاح قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی بر سر آن و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری کند.

رئیس جمهوری موقت مصر افزود: «قطار آینده به حرکت در آمده است و همگان باید با درک این لحظه، به آن بپیوندند و هرکس که تخلف کند، خود باید مسئولیت تصمیم خود را تحمل کند.»

ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا، برناردینو لیون، خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر و عبد الله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی که در میانجی‌گری‌های دیپلماتیک در مصر صورت گرفت، حضور داشتند.

جان مک کین و لندسی گریام دو نماینده جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا، از مقام‌های مصری خواستند تا زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

مک کین که پس از گفت‌و‌گو با مقام‌های مصری در کنفرانسی خبری در قاهره سخن می‌گفت، تاکید کرد تا زمانی که رهبران گروه اخوان المسلمین در زندان باشند، نمی‌توان وارد مذاکرات جدی برای حل بحران شد. او همچنین برکناری مرسی را «کودتا» توصیف کرد.

این در حالی است که پیشتر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود برکناری مرسی با خواست میلیون‌ها مصری صورت گرفته و واشینگتن آن را کودتا نمی‌داند.

دفتر ریاست جمهوری موقت مصر به سخنان مک کین واکنش نشان داده و آن را دخالت در امور داخلی خود توصیف کرد.

از سویی، حازم الببلاوی نخست وزیر دولت موقت مصر پنجشنبه به همراه محمد ابراهیم وزیر کشور، از مرکز فرماندهی نیروهای امنیت مرکزی بازدید کرد.

الببلاوی پیش از این بازدید در سخنانی تلویزیونی گفته بود که تصمیم برای پایان دادن به دو تحصن هواداران مرسی در میدان‌های رابعه عدویه و نهضت «نهایی است و هیچ بازگشتی از آن است.»

او افزود که متحصنان «از حدود مسالمت‌آمیز اعتراض خود تجاوز کردند.» او آنها را به خشونت متهم کرد.

ببلاوی تاکید کرد که دولت «با جدیت و قدرت» در مقابل هرگونه تلاش تحصن‌کنندگان برای استفاده از سلاح خواهد ایستاد.

دولت مصر هفته گذشته با توصیف تحصن هواداران مرسی به «تهدید علیه امنیت ملی» وزیر کشور را مکلف کرد همه اقدام‌های لازم برای پایان دادن به این «تهدید» را اتخاذ کند.
XS
SM
MD
LG