لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

دستگاه قضایی مصر بازداشت مرسی را برای ۱۵ روز دیگر تمدید کرد


هواداران مرسی در قاهره هشتم اوت
هواداران مرسی در قاهره هشتم اوت
دستگاه قضایی مصر، بازداشت محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده این کشور را به مدت ۱۵ روز دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، دستگاه قضایی مصر گفته است که این اقدام به منظور ادامه تحقیق از مرسی به اتهام «برقراری تماس با گروه فلسطینی حماس» و دست داشتن در «حمله به پاسگاه‌های پلیس» در جریان انقلاب مصر در سال ۱۳۸۸ است.

شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع قضایی مصر گزارش داده که تصمیم برای تمدید بازداشت مرسی پیش از تعطیلات عید فطر گرفته شده اما تاکنون اعلام نشده بود.

برپایه این گزارش، دستگاه قضایی مصر بازداشت ابو العلا ماضی و عصام سلطان، رئیس و نایب رئیس حزب اسلامگرای وسط را نیز به اتهام تشویق به خشونت و اهانت به مقامات، به مدت ۱۵ روز تمدید کرده است.

محمد مرسی از زمان برکناری‌اش توسط ارتش مصر در روز ۱۲ تیر گذشته، در یکی از مراکز نظامی نگهداری می‌شود. اما روز ۴ مرداد، دستگاه قضایی مصر، رسما حکم بازداشت او را صادر کرد.

این حکم به پرونده موسوم به «فرار از زندان نطروان» باز می‌گردد که در آن شمار زیادی از زندانیان دوره حسنی مبارک رئیس جمهوری نظام سابق مصر، در جریان انقلاب دو سال و نیم پیش این کشور، از زندان گریختند. محمد مرسی یکی از این زندانیان بود.

در این پرونده، مرسی و شماری دیگر از رهبران گروه اخوان المسلمین، به «برقراری تماس با گروه فلسطینی حماس به منظور ارتکاب اعمال خرابکارانه، حمله به پایگاه‌های پلیس، حمله به زندان‌های مصر و تخریب ساختمان‌هایشان، آتش زدن عمدی زندان وادی نطروان، فراری دادن بسیاری از زندانیان و از میان بردن دفا‌تر و اسناد زندان» متهم شده‌اند.

پس از صدور حکم بازداشت مرسی، گروه اخوان المسلمین، اتهامات منتسب به او را «سخیف» و «نشانه‌ای از بازگشت نظام حسنی مبارک» توصیف کرده بود.

اکنون نیز در تحولی مرتبط، صد‌ها تن از هواداران محمد مرسی با تجمع روبروی ساختمان سازمان عالی قضایی، به آنچه «اتهام‌سازی علیه رهبران گروه اخوان‌المسلمین و جریان اسلامگرا پس از برکناری مرسی» نامیدند، اعتراض کردند. آنها تابلوهایی با خواست برکناری هشام برکات، دادستان مصر و تیم همکارش، به دست داشتند.

در همین حال، هواداران محمد مرسی دعوت به برگزاری تظاهرات اعتراضی در روزهای دوشنبه و سه شنبه کردند. این فراخوان‌ها پس از آن داده شد که گزارش‌هایی از احتمال مداخله قریب‌الوقوع نیروهای امنیتی برای پایان دادن به تحصن هواداران مرسی منتشر شد.

هواداران مرسی که برکناری او را «کودتا» می‌دانند، بر حضور خیابانی خود تا بازگشت او به قدرت تاکید می‌کنند. آنها در دو میدان رابعه عدویه و نهضت قاهره، تحصن کرده‌اند.

برکناری مرسی پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش با خواست استعفای او صورت گرفت.

برخی مسئولان مصری در روزهای اخیر گفته بودند که نیروهای پلیس برای متفرق کردن تجمع‌های هواداران مرسی اقدام خواهند کرد. از همین رو «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» که گروه اخوان‌المسلمین در راس آن قرار دارد، برای برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه ارتش در سراسر مصر فراخوان داد. این ائتلاف تاکید کرده است که روزهای آینده، شاهد اعتراض‌های بیشتری خواهد بود.

تاکنون هیچکدام از میانجی‌گری‌های داخلی و خارجی برای پایان دادن به بحران مصر، نتیجه‌بخش نبوده است. دولت موقت مصر هم هفته گذشته وزیر کشور را مکلف کرد تمام اقدام‌های لازم برای پایان دادن به تحصن هواداران مرسی را اتخاذ کند.
XS
SM
MD
LG