لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

اعلام آمادگی اخوان‌المسلمین برای گفت‌و‌گو با حاکمیت مصر


قاهره ۲۲ مرداد
قاهره ۲۲ مرداد
جهاد الحداد سخنگوی گروه اخوان المسلمین مصر گفت که این گروه آماده گفت‌و‌گو برای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور با میانجی‌گری دانشگاه الازهر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جهاد الحداد گفته است: «ما آماده گفت‌و‌گو هستیم اگر برپایه‌ای باشد که ما خواهان آن هستیم» و آن «بازگرداندن مشروعیت قانونی» است. او گفت که تاکنون الازهر طرح خود برای گفت‌و‌گو را تسلیم اخوان‌المسلمین نکرده است.

دانشگاه الازهر مصر هفته گذشته پس از به بن‌بست رسیدن میانجی‌گری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران مصر اعلام کرده بود که طرف‌های بحران را برای جلسه‌ای برای بررسی بحران دعوت خواهد کرد.

بحران مصر ماه گذشته پس از آن آغاز شد که ارتش مصر، محمد مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفته که صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی چند روز با خواست استعفای او تظاهرات کردند.

مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر از راه انتخابات آزاد پس از انقلاب دو سال و نیم پیش این کشور است.

سخنگوی گروه اخوان‌المسلمین که مرسی از اعضای آن است، گفت که این گروه با هر گونه طرحی که آن را احمدالطیب شیخ‌الازهر مطرح کند، مخالفت خواهد کرد زیرا او با برکناری مرسی موافقت کرده است. او در عین حال خاطرنشان کرد که اخوان‌المسلمین با مسئولانی در الازهر در تماس است.

این سخنان الحداد در حالی مطرح شده است که هواداران مرسی روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد با مخالفان او با نیروهای امنیتی در مناطقی از قاهره پایتخت مصر درگیر شدند.

از زمان برکناری مرسی، هواداران او به تجمع‌های خیابانی خود و برگزاری تظاهرات ادامه می‌دهند. دو میدان رابعه عدویه و نهضت قاهره، دو محل اصلی تجمع هواداران مرسی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه اخوان‌المسلمین اعلام کرد که سه‌شنبه نیروهای پلیس که لباس شخصی به تن داشتند، به سمت تظاهرات هواداران مرسی در قاهره آتش گشودند و دستکم ۵ نفر از آنها را زخمی کردند.

منابع امنیتی هم گفته‌اند که هفت نفر از معترضان در جریان این تیراندازی زخمی شده‌اند اما عاملان این رخداد ناشناس هستند.

از سوی دیگر، هواداران و مخالفان مرسی با پرتاب سنگ به سمت یکدیگر در مرکز قاهره درگیر شدند. نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک‌آور دو طرف را متفرق کردند.

این درگیری‌ها در حالی روی داده است که خبرگزاری‌ها می‌گویند هنوز نشانه‌ای از عزم قریب‌الوقوع پلیس برای پایان داد به تجمع‌های هواداران مرسی دیده نمی‌شود. در روزهای اخیر مقام‌های دولتی بار‌ها از معترضان خواستار پایان دادن به تحصن خود شدند. دولت موقت مصر هم تحصن هواداران مرسی را «تهدیدی برای امنیت» ملی توصیف کرد و وزیر کشور را مکلف کرد تا اقدام‌های لازم را برای «پایان دادن به این تهدید» اتخاذ کند.
XS
SM
MD
LG