لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

دستگیری ۲۲ نفر از زنان عضو اخوان‌المسلمین مصر


یک مسئول امنیتی در مصر روز جمعه ۱۰ آبان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۲۲ زن از اعضای گروه اخوان المسلمین را در شهر اسکندریه دستگیر کرده‌اند.

از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر توسط ارتش، هزاران نفر از اسلام‌گرایان معترض بازداشت شده‌اند٬ اما بازداشت زنان اسلامگرا با این شمار به ندرت در مصر روی می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناصر العبد یکی از مسئولان امنیتی بلندپایه در شهر اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر٬ گفته است که زنان دستگیر شده، به «تجمع غیر قانونی، بستن راه‌ها، تلاش برای حمله به املاک عمومی و خصوصی هنگام تظاهرات، عضویت در گروه غیر قانونی و توزیع شبنامه» متهم شده‌اند.

وکیل مدافع زنان بازداشت شده هم به خبرگزاری رویترز گفته است که دستگیرشدگان، ۱۵ تا ۲۵ ساله هستند.

ارتش می‌گوید اقدامش در برکناری مرسی قانونی و در پاسخ به تظاهراتی بود که با خواست استعفای او برگزار شد.

مادر «یمنا» دختر ۱۵ ساله‌ای که توسط نیروهای امنیتی مصر دستگیر شده، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما در سرکوب و تاریکی زندگی می‌کنیم. باور نمی‌کنم دخترم دیگر در خانه کنار من نیست، باور نمی‌کنم که دختران را ناچار به دولا شدن کرده‌اند٬ در حالی که اسلحه به سمت سر آنها نشانه رفته بود.»

ناصر العبد اما هرگرنه بد رفتاری با زنان بازداشت شده را رد کرده و می‌گوید: «در ‌‌نهایت احترام و به شکلی قانونی دستگیرشان کردیم. با آنها همچون دختران خود رفتار می‌کنیم. به پدران و مادرشان اجازه ملاقاتشان را می‌دهیم.»

این در حالی است که هواداران مرسی برای برگزاری تظاهرات روزانه از روز جمعه فراخوان داده‌اند. این تظاهرات به منظور جلوگیری از انجام محاکمه مرسی است که قرار است روز دوشنبه آینده آغاز شود.

مرسی با اتهام‌هایی همچون صدور فرمان قتل تظاهرکنندگان در دوره ریاست جمهوری خود، تشویق به خشونت، تماس با طرف‌های خارجی در دوره انقلاب مصر به منظور حمله به زندان و فرار کردن از آن، روبرو است.
XS
SM
MD
LG