لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

صدور مجوز برای ورود پلیس به دانشگاه‌های مصر


دانشگاه الازهر
دانشگاه الازهر
دولت موقت مصر مجوز ورود پلیس این کشور به دانشگاه‌ها را برای مقابله با تظاهرات دانشجویان صادر کرد.

این اقدام همزمان با افزایش اعتراض‌های دانشجویان هوادار محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر در دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه مذهبی الازهر صورت گرفته است.

شامگاه چهارشنبه ۲۹ آبان، خشونت‌ها در الازهر به کشته شدن دستکم یک نفر انجامید.
خبرگزاری رسمی الشرق الاوسط مصر گزارش داده است که هیئت وزیران روز پنجشنبه تصویب کرد که «پلیس می‌تواند در صورت وجود تهدید و برای مقابله با تظاهرات دانشگاهی، بدون کسب اجازه قبلی، وارد محوطه دانشگاه‌ها شود.»

نهم مهرماه گذشته دولت موقت مصر تصویب کرده بود که پلیس می‌تواند با درخواست رئیس دانشگاه و صدور مجوز از سوی دادستانی، وارد محوطه دانشگاه شاهد تظاهرات شود. اما بر اساس دستور جدید ورود پلیس به دانشگاه دیگر نیازی به این مجوزها را ندارد.

هفته گذشته دادگاهی در مصر ۱۲ دانشجوی هوادار محمد مرسی را به اتهام دست داشتن در خشونت‌های دو هفته پیش دانشگاه الازهر، به ۱۷ سال زندان محکوم کرد.

دانشگاه الازهر که شیخ احمد الطیب رئیس آن با برکناری مرسی موافقت کرده بود در هفته‌های اخیر، شاهد تظاهرات دانشجویان اسلامگرای هوادار رئیس جمهوری برکنار شده بود.

شامگاه چهارشنبه در این دانشگاه دانشجویان هوادار مرسی با نیروهای امنیتی پس از آن درگیر شدند که معترضان یکی از خیابان‌های نزدیک دانشگاه را بستند. در پی این اقدام، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند و برای تعقیب دانشجویان معترض، وارد محوطه دانشگاه شدند که به آن پناه برده و اقدام به آتش زدن برخی درختان برای کاهش اثر گاز اشک‌آور کرده بودند.

احمد انصاری رئیس اورژانس قاهره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «یکی از دانشجویان دانشکده پزشکی در اثر اصابت تیر شلیک شده از اسلحه بادی به سینه و گردنش، در نا‌آرامی‌های شامگاه چهارشنبه جان باخت.»

پنجشنبه نیز دانشجویان هوادار و مخالف محمد مرسی در دانشگاه قاهره با یکدیگر درگیر شدند. همچنین در دانشگاه الازهر گروهی از دانشجویان اسلامگرا در اسکندریه، در اعتراض به کشته شدن یک دانشجوان الازهر، دست به تظاهرات زدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این دانشجویان اقدام به قطع جاده ساحلی در اسکندریه کردند.

دوازدهم تیرماه گذشته، ارتش مصر محمد مرسی از رهبران گروه اسلامگرای اخوان المسلمین را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش با خواست استعفای او، از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد.

هواداران مرسی برکناری او را «کودتا» می‌دانند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا زمان بازگشتش به قدرت، تاکید می‌کنند.

هم اکنون ده‌ها تن از رهبران اخوان و صد‌ها تن از اعضا و هوادارانش بازداشت شده‌اند.

در جریان سرکوب اعتراض‌های خیابانی هواداران مرسی هم حدود هزار نفر از آنها توسط نیروهای امنیتی و ارتش، کشته شدند.

پس از برکناری مرسی، عدلی منصور رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر، به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور منصوب شد. هم اکنون دولتی موقت در مصر بر سر کار است.
XS
SM
MD
LG