لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

واکنش اخوان‌المسلمین مصر به خبر دستگیری اعضایش در امارات


 لوگوی اخوان‌المسلمین مصر
لوگوی اخوان‌المسلمین مصر
گروه اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد که شماری از اعضایش در امارات متحده عربی با اتهام‌های واهی دستگیر شده‌اند.

این در حالی است که روزنامه اماراتی الخلیج روز سه شنبه ۱۲ دی به نقل از مقام‌های مسئول در این کشور نوشت که نیروهای امنیتی امارات متحده عربی، یک تیم وابسته به «اخوان‌المسلمین مصر» را دستگیر کرده که اقدام به آموزش اسلامگرایان محلی برای سرنگونی حکومت‌های عربی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود غزلان سخنگوی گروه اخوان‌المسلمین درباره این خبر گفته است: «من می‌دانم که ۱۱ نفر دستگیر شده‌اند. می‌دانم که شماری از آنها عضو اخوان‌المسلمین هستند. اما نام همه آنها را نمی‌دانم و همه آنها را نمی‌شناسم.»

روزنامه‌های مصری به نقل از منابعی در فرودگاه قاهره اعلام کردند که عصام حداد، معاون رئیس جمهور مصر در امور سیاست خارجی و همکاری‌های بین‌المللی و خالد القزار، منشی رئیس جمهور این کشور، چهارشنبه به ابوظبی پایتخت امارات رفتند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از دفتر محمد مرسی رئیس جمهور این کشور گزارش داد که یکی از معاونان مرسی، پیامی تسلیم رئیس دولت امارات کرد. این گزارش جزئیات بیشتری در این باره ذکر نکرده است.

محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر هم از تماس‌های مستمر با مقام‌های اماراتی بر سر مصری‌های دستگیر شده خبر داده است.

در قاهره، احمد سنبل پسر علی سنبل یکی از دستگیر شدگان که گفته می‌شود پزشک است و فعالیت سیاسی ندارد، به خبرگزاری رویترز گفته است: «به ما نمی‌گویند که پدرم را به کجا برده‌اند یا اتهام او چیست. تنها سفارت مصر در امارات به ما خبر داد که پدرم را دستگیر کرده و حالش خوب است.»

گزارش روزنامه الخلیج در گزارش روز سه شنبه خود با بیان اینکه تیم یاد شده، اقدام به جذب شهروندان مصری مقیم امارات برای عضویت در گروه اخوان‌المسلمین مصر می‌کرده، افزوده است: «حواله پول برای تشکیلات مادر در مصر به شکل غیر قانونی، از دیگر فعالیت‌های این تیم بوده است.»

روابط امارات متحده عربی مصر پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک و به قدرت رسیدن گروه اخوان‌المسلمین در این کشور، تیره شد.

ماه گذشته عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی سفیر مصر را به پخش خبرهایی از رسانه‌های مصری مبنی بر دست داشتن امارات در توطئه‌ای علیه مسئولان مصر، احضار کرد.

البته گروه اخوان‌المسلمین مصر که محمد مرسی رئیس جمهور این کشور به آن منتسب است، بسیار تلاش کرد تا به کشورهای عربی خلیج فارس بقبولاند که برای تغییر سیاسی در خارج از مصر تلاش نمی‌کند.

با وجود این به نظر می‌رسد این تلاش‌ها، خیال مسئولان اماراتی را راحت نکرده است.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی هفدهم مهرماه گذشته گفته بود که کشورهای‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باید جلوی تلاش‌های گروه اخوان المسلمین برای توطئه علیه حکومت‌های منطقه را بگیرند.

از سویی نیروهای امنیتی امارات متحده عربی پیشتر حدود ۶۰ اسلامگرا را به اتهام وابستگی به گروه اخوان‌المسلمین که فعالیتش در این کشور ممنوع است، دستگیر کرده‌ بودند. این افراد متهم به توطئه برای سرنگونی حکومت امارات شده‌اند.
XS
SM
MD
LG