لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

البرادعی: تا مبارک کنار نرود مصر آرام نمی‌شود


محمد البرادعی، از چهره‌های مخالف حکومت مصر، خواستار کناره‌گیری حسنی‌ مبارک از قدرت شد و تغییرات جدید در حکومت را «ناامیدکننده» خواند.

درحالی که اوضاع مصر به شدت متشنج است، محمد البرادعی در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه الجزیره کناره‌گیری مبارک را تنها راه پایان ناآرامی‌ها در مصر دانست.

محمد البرادعی که خود پیشتر برای شرکت در دولت انتقالی اعلام آمادگی کرده، گفت: «نظام حسنی مبارک برای تحقق خواست‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم مصر شکست خورده است و می‌خواهیم مصر جدیدی بر پایه آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی بنا کنیم.»

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «خواسته اصلی این است که رئیس جمهور مبارک صریحا اعلام کند که استعفا می‌دهد یا اینکه دوباره رئیس جمهور نمی‌شود.»

حسنی مبارک که جمعه شب از برکناری دولت سخن گفته بود، عصر شنبه، عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را به عنوان معاون خود برگزید؛ رئیس جمهوری مصر در طول ۳۰ سال گذشته از برگزیدن معاون خودداری کرده بود.

حسنی مبارک همچنین، احمد شفیق، وزیر هوانوردی و فرمانده پیشین نیروی هوایی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.

با این حال محمد البرادعی که پس از شرکت در تظاهرات در حصر خانگی قرار گرفته است، در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره اقدامات حسنی مبارک را ناکافی دانست و خواستار تشکیل یک دولت انتقالی شد.

وی در واکنش به عزل‌و‌نصب‌های جدید در حکومت مصر گفت: «من برای سلیمان و شفیق احترام قائلم اما جابجایی افراد کافی نیست.»

محمد البرادعی تصریح کرد: «من به رئیس جمهور مبارک و رژیمش می‌گویم که هر چه زودتر از مصر بروند. این کار برای مصر و شما بهتر خواهد بود.»

‌در همین روز مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت که حسنی مبارک «پیام مردم مصر را نفهمیده است.»

البرادعی سخنرانی جمعه شب رئیس جمهوری مصر را نیز «کاملا ناامیدکننده» خواند و آن را «توهین به شعور مردم مصر» دانست.

وی همچنین تاکید کرد اعتراض‌ها با شدت بیشتری تا برکناری مبارک ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از موضع ایالات متحده در رویدادهای اخیر مصر انتقاد کرد و گفت: «برای مردم مصر.. پیامی ... که می‌گوید ما با مردم مصر و حکومت مصر همکاری می‌کنیم، دلسردکننده است.»

البرادعی تصریح کرد: «باید انتخاب کرد. این یک حکومت استبدادی است و در سوی دیگر مردمی هستند که برای ۵۸ سال از آزادی محرومند.»
XS
SM
MD
LG