لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

یاد ایامی که قالیباف «کف خیابان» بود


در حالی که مهلت پنج روزه شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدها روز پنجشنبه به پایان می‌رسید، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا از اختیار قانونی خود برای اضافه کردن پنج روز دیگر استفاده می‌کند و نتایج بررسی صلاحیت‌ها در آخرین روز اردیبهشت ماه به وزارت کشور اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزوده که نتایج را فقط به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

در حالی که این روزها بر سر احتمال رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، نامزد جناح دولت، گمانه‌زنی‌ها بیشتر به گوش می‌رسد، محمود احمدی‌نژاد در جریان سفرش به هرمزگان یک بار دیگر گفت که نباید عده‌ای تصور کنند که می‌توانند به جای ملت تصمیم بگیرند.

روزهایی که قالیباف «کف خیابان» بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:58 0:00
لینک مستقیم

ما در جناح اصولگرا تب و تاب رقابت‌ها میان نامزدهای پر شمار این جناح این روزها به قم و حوزه‌های علمیه هم کشیده شده است.

روز پنجشنبه نامه انتقادی گروهی از طلاب قم خطاب به آیت‌الله مصباح یزدی منتشر شد که در آن از او خواسته شده با مقدسات مردم بازی نکند.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی چند روز پیش نامزد اصلح خود را معرفی کرد و گفت: «بینی و بین الله شهادت می‌دهم که روی زمین و زیر این آسمان کسی اصلح از آقای لنکرانی نیست.»

طلاب قم به آیت‌الله مصباح یزدی یادآوری کردند که او دولت آقای احمدی‌نژاد را هم دولت امام زمان می‌دانست و حتی ادعا کرده بود که اطاعت از احمدی‌نژاد، اطاعت از خداست.

در جناح اصولگرایان، جنجال تازه انتشار سخنان محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و نامزد انتخابات ۹۲ است که در جمعی از گروه بسیجیان منتقد خود از این می‌گوید که نامه تهدید‌آمیز به محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین را در سال ۷۸ او و قاسم سلیمانی نوشته‌اند.

قالیباف می‌گوید: «حادثه سال ۷۸ که اتفاق افتاد در کوی دانشگاه، آن نامه‌ای که نوشته شده من نوشتم. با آقای سلیمانی بودیم با هم.»

محمد باقر قالیباف همچنین می‌گوید او با این که سردار سپاه بود اما در مقابله با ناآرامی‌ها در سال ۷۸ در خیابان‌ها چوب یا به اصطلاح چماق می‌زده است.

قالیباف می‌گوید: «کف خیابان وقتی راه افتادند به سمت بیت رهبری، بنده فرمانده نیروی هوایی بودم عکس بنده روی موتور هزار با چوب هست با حسین خالقی. ایستادم کف خیابان که کف خیابان را جمع کنم. آن جایی که لازم باشد بیاییم کف خیابان و چوب بزنیم، جزو چوب زن‌ها هستیم. افتخار هم می‌کنیم.»

نکته جنجال‌برانگیز دیگر در سخنان محمد باقر قالیباف این است که او در جمع بسیجیان می‌گوید: «در سال ۸۲ که او فرمانده نیروی انتظامی بوده با دعوا در شورای امنیت کشور حکم ورود به کوی دانشگاه و تیراندازی را گرفته» اما در سخنانی دیگر در روز دوشنبه هفته پیش در دانشگاه صنعتی شریف، به دانشجویان گفت: «در یک جلسه‌ای که شورای امنیت کشور بود خود دوستان دوم خرداد نشستند مصوبه دادند که نیروی انتظامی که بنده هم فرمانده آن هستم، حق تیراندازی دارم و به کوی دانشگاه هم می توانم بروم. ولی من این کار را نکردم.»

روز پنجشنبه باز هم خبری از کم شدن نامزدهای اصولگرا به گوش نرسید. نامزدهای ائتلاف 1+ 2 یعنی قالیباف، ولایتی ، حداد عادل و دیگر نامزد ائتلاف پنج‌گانه در کنار ابوترابی فرد، یعنی منوچهر متکی همچنین کامران باقری لنکرانی، نامزد آیت الله مصباح یزدی و نیز محسن رضایی، محمد سعیدی کیا و سعید جلیلی و بسیاری دیگر همچنان برای ماندن در صحنه پای می فشارند.

و بالاخره در جناح هاشمی و اصلاح‌طلبان حالا خبرهای بیشتری از حمایت مراجع تقلید از اکبر هاشمی رفسنجانی به گوش می‌رسد.

روز چهارشنبه محسن غرویان، شاگرد سابق آیت‌الله مصباح یزدی از پشتیبانی برخی مراجع از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفته بود.

روز پنجشنبه هم احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری در گفت‌و‌گو با وبسایت راه دیگر تاکید کرد که بسیاری از مراجع، روحانیان و مردم کوچه و بازار قم از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی پشتیبانی می‌کنند.

نکته آخر این که محمد خاتمی که رهبر جریان اصلاحات نیز خوانده می‌شود در دیدار با اعضای هیات اجرایی ستاد ملی جوانان اصلاح طلب گفته که کسی نباید قهر کند. همه باید در کنار آقای هاشمی قرار بگیرند.
XS
SM
MD
LG