لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

ثبت نام ۷۵ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در روز نخست


نخستین روز از نام‌نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران در حالی سپری شد که ۷۵ نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کردند.

نام‌نویسی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، از ساعت هشت صبح سه شنبه ۱۷ اردیبهشت آغاز شده است. روند ثبت نام تا روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

واعظ زاده

صادق واعظ‌ زاده پسر خاله آیت‌الله خامنه‌ای که در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، معاون علمی رئیس جمهوری بود، اولین چهره شناخته شده‌ای است که ساعت های اولیه روز شنبه، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در محل وزارت کشور، نام‌نویسی کرده است.

آقای واعظ زاده هم‌اکنون عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، واعظ‌زاده پس از ثبت نام خود در جمع خبرنگاران گفته است: «علت حضور من در رقابت‌های انتخاباتی پیشنهاد و اصرار گروهی از دانشمندان برجسته کشور و اقشار مردم است.»

او خود را «نامزدی مستقل» معرفی کرده و افزوده است: «برای حضور در رقابت‌ها به عنوان یک نامزد مستقل به این دلیل حضور یافتم چرا که جامعه ما در حالت جنجال و آشوب سیاسی نمی‌تواند پیشرفت کند و هرچه جلو می‌رویم وضعیت سیاسی جامعه با اغتشاش و درگیری بیشتر مواجه می‌شود.» او همچنین وضعیت کنونی کشور را «غیر مطلوب» توصیف کرده است.

باقری لنکرانی

دومین چهره‌ای که سه‌شنبه برای ثبت نام به وزارت کشور رفت، کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت در دولت احمدی‌نژاد است.

صادق محصولی، محمد سلیمانی، روح‌الله حسینیان، علی اصغر زارعی، حجت الاسلام محمود رجبی، حجت الاسلام محمود نبویان، امیر حسین قاضی زاده، پرویز داودی، از جبهه پایداری، باقر لنکرانی را هنگام حضور در وزارت کشور، همراهی می‌کردند.

جبهه پایداری نام ائتلافی از اصولگرایان است که با محوریت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، تشکیل شده است. شخصیت‌های این ائتلاف از حامیان عمده محمود احمدی‌نژاد در دو دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌آیند.

آقای لنکرانی که متولد سال ۱۳۴۴ است، حضور خود در عرصه انتخابات را حضور فردی ندانست و افزوده است: «در انتخابات مهم است که افراد را از نظر گفتمانی نقد کنیم، نقد گفتمان‌ها با اخلاق اسلامی منافات ندارد اتفاقاً عدم شفافیت با اخلاق اسلامی منافات دارد.»

سعیدی‌ کیا

محمد سعیدی کیا، وزیر پیشین مسکن و شهرسازی در دولت احمدی‌نژاد هم با نام‌نویسی در وزارت کشور، خود را به عنوان نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مطرح کرد.

آقای سعیدی کیا، متولد سال ۱۳۲۵، در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۲ وزارت راه و ترابری را عهده دار بوده است. او همچنین وزارت جهادسازندگی دولت خاتمی را از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ نیز در کارنامه خود دارد.

محمد سعیدی کیا صبح سه‌شنبه در وزارت کشور به خبرنگاران گفته است: «با توجه به تجربه‌ای که دارم با فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی می‌توان اقتصادی آرام، پویا و توام با رفاه برای مردم ایجاد کرد هر خدمتی در کشور باید در بستر فرهنگ اسلامی صورت گیرد.»

حسن روحانی

حسن روحانی، چهارمین شخصیت سرشناس است که سه‌شنبه نام خود را به عنوان نامزد یازدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ثبت کرده است.

روحانی که متولد سال ۱۳۲۷ است، هم‌اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

حسن روحانی پیشتر دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌و‌گوهای اتمی بود. او نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم را هم در کارنامه خود دارد.

علی یونسی وزیر اطلاعات در دولت خاتمی و رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مدرس تهران، روحانی را هنگام نام‌نویسی در وزارت کشور، همراهی می‌کردند.

آقای روحانی پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران، انتخابات ریاست جمهوری آینده را «بسیار مهم» توصیف کرده است. او همچنین بر ضرورت حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران از راه مذاکره، تاکید کرده است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا نامزد نهایی اصلاح‌طلبان خواهد بود گفته است: «همان طور که قبلاً اعلام کردم یک فرد اعتدال‌گرا هستم و همواره با اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل روابط صمیمی و خوب داشته‌ام و در همه سمت‌ها از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان استفاده کردم امیدوارم در جذب آرای معتدلین جامعه موفق باشم.»

سایت‌های خبری از جمله رجا نیوز گزارش داده‌اند که روحانی، رنگ بنفش را به عنوان رنگ انتخاباتی خود برگزیده است.

مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی نیز سه‌شنبه در ساختمان وزارت کشور، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام کرده است.

او در جمع خبرنگاران گفته است آنهایی که بنای براندازی نظام دارند را اصلاح‌طلب نمی‌داند بلکه به عقیده او «اصلاح‌طلب کسانی را شامل می‌شود که در چارچوب قواعد نظام تلاش کند تا نابسامانی‌ها را سامان دهند.»

به عقیده آقای کواکبیان مهمترین مشکل جامعه اشتغال است که او بنا دارد در صورت رئیس جمهور شدن تا پایان ۴ سال نرخ بیکاری را به زیر ۱۰ درصد برساند و علاوه بر آن گرانی و تورم و رشد نقدینگی را نیز مهار کند. او این را هم گفته است که «باید با آمریکا رابطه تعریف کنیم. البته برقراری رابطه با آمریکا باید با اجازه مقام معظم رهبری باشد.»

کواکبیان، رنگ انتخاباتی خود را «سبز» اعلام کرده است. رنگ سبز، نماد انتخاباتی میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ بوده است.
XS
SM
MD
LG