لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

رکورد مصرف برق در ایران شکسته شد


همزمان با افزایش گرمای هوای تابستان در ایران، پیک مصرف برق از ۵۱ هزار مگاوات عبور کرد.

خبرگزاری مهر یکشنبه ۱۳ تیرماه گزارش داد که با افزایش گرمای تابستان در شهرهای جنوب کشور به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد و رسیدن دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در تهران و کرج، رکورد جدیدی در مصرف برق ایران به ثبت رسید.

بر اساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران، روز شنبه پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۱۰ بعد از ظهر به ۵۱ هزار و ۲۵ مگاوات افزایش یافت.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که از این رو برای نخستین بار در طول سابقه بیش از یکصد ساله ورود برق و انرژی الکتریکی به کشور، رکورد مصرف بیش از ۵۱ هزار مگاوات به ثبت رسیده که پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم مصرف، اعمال خاموشی‌های سراسری در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد.

بالاترین میزان مصرف برق در تابستان سال گذشته حدود ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات بود و وزارت نیرو خط قرمز پیک مصرف برق برای تابستان امسال را ۵۴ هزار مگاوات تعیین کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو که بصورت هفتگی در سایت رسمی این نهاد دولتی به‌روزرسانی می‌شود، هم‌اکنون ظرفیت تولید برق ایران بالای ۷۴ هزار و ۶۸۳ مگاوات است، اما در واقعیت ظرفیت عملی نیروگاه‌ها در زمان پیک حدود ۵۷ هزار مگاوات است، البته بخشی از برق تولیدی ایران نیز در جریان انتقال و توزیع به هدر می رود.

آمارهای سه‌ماهه اول سال جاری وزارت نیرو حاکی است که ایران در این مدت بیش از ۶۷.۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریسیته تولید کرده که نسبت به دور مشابه سال قبل حدود ۱ میلیارد کیلووات ساعت کاهش نشان می‌دهد.

«وات» واحد اندازه‌گیری قدرت و «وات ساعت» واحد اندازه‌گیری انرژی است. یک کیلووات ساعت برابر است با انرژی مصرف‌شدهٔ دستگاهی با توان ۱۰۰۰ وات در مدت یک ساعت.

صادرات برق ایران به کشورهای همسایه طی بهار سال جاری تا نصف کاهش یافته و به ۱.۱۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده، در حالی که واردات انرژی برقی ایران ۲ درصد افزایش یافته و به ۱.۲۳ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.

به عبارتی ایران هم اکنون واردکننده خالص برق شده است، این در حالی است که صادرات برق ایران در سال ۹۲ بیش از ۳ برابر واردات برق ایران بود.

ایران در سال ۹۲ بیش از ۱۱.۷ میلیارد کیلووات ساعت صادرات و ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت واردات برق داشت.

خبرگزاری مهر از قول حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گزارش کرده است که پیک مصرف برق در تابستان در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی‌ که مصرف برق از این مرز عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

XS
SM
MD
LG