لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

راز مقاومت فیل‌‌ها در برابر سرطان


با آنکه بدن حیوان عظیم‌الجثه‌ای مثل فیل سلول‌های بسیار بیشتری از بدن انسان دارد، اما میزان ابتلا به سرطان در این حیوان بسیار محدود است. سرطان در واقع رشد و تقسیم غیر عادی سلول‌های بدن در یک بافت است. بنابراین احتمال ابتلا به آن وقتی تعداد آنها بیشتر است، باید بالا رود. میزان محدود سرطان در فیل‌ها محققان را به کشف دلیل آن علاقه‌مند کرده است.

کشفیات تازه‌ای در زمینه رشد سرطان در فیل‌ها ممکن است به شناخت راه‌های تازه‌ای برای جلوگیری از سرطان در انسان‌ها کمک کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، محققان دریافته‌اند که در مقایسه با بدن انسان‌ها، فیل‌ها ۲۰ برابر ممکن است حامل ژن‌های مقابله‌کننده با سرطان باشند. این ژن‌ها به سلول‌های تخریب‌شده کمک می‌کنند که یا خودشان را بازسازی کنند یا وقتی در معرض سلول‌های سرطانی قرار دارند، با نابودی خودشان جلوی نفود آنها را هم بگیرند.

که این کشف به این معنی نیست که وجود این ژن‌ها فیل‌ها را از هر گونه خطر ابتلا به سرطان مصون می‌سازد، اما ممکن است به دانشمندان کمک کند که در آینده داروهایی بسازند که اثری مشابه این ژن‌ها را در بدن انسان داشته باشد.

دکتر جاشوآ شیفمن، محقق سرطان‌شناس کودکان در دانشگاه یوتا در آمریکا سرپرستی این تحقیق را بر عهده دارد. جاشوآ چند سال پیش در یک سخنرانی شنید که حیوان‌های عظیم‌الجثه مثل نهنگ‌ها و فیل‌ها، کمتر سرطان می‌گیرند؛ پس از آن بود که دکتر جاشوآ شیفمن به این موضوع علاقه‌مند شد.

او سپس تحقیقش را با آزمایش بر روی هشت فیل شروع کرد. آنها می‌خواستند عکس‌العمل سلول‌های این حیوان را در برابر سلول‌های سرطانی ببینید و آن را با عکس‌العمل سلول‌های انسانی مقایسه کنند. نتیجه این بود که سلول‌های بدن فیل، در مقابله با سلول‌های سرطانی، با سرعتی دو برابر سلول‌های انسانی خودشان را نابود می‌‌کنند ( و در نتیجه جلوی نفوذ و رشد سلول‌های سرطانی گرفته می‌شود.)

با آنکه نتیجه این تحقیقات ممکن است اثر فوری بر روی شناخت و کشف دارویی برای سرطان در انسان‌ها را نداشته باشد، اما محققان معتقدند که راه‌های تازه‌ای ممکن است در چند سال آینده در خصوص پیشگیری و درمان سرطان کشف شود.

XS
SM
MD
LG