لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

نتانیاهو خواستار عفو سرباز محکوم اسرائیلی شد


الور آزاریا
الور آزاریا

ساعاتی پس از آنگه دادگاهی در اسرائیل یک سرباز اسرائیلی را به قتل عمد یک مجروح فلسیطنی محکوم کرد، بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که از عفو این سرباز حمایت می‌کند

گروهبان الور آزاریا سرباز جوان اسرائیلی که در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن یک فلسطینی مهاجم را که بیهوش روی زمین افتاده بود به ضرب گلوله کشت روز چهارشنبه در یک دادگاه نظامی به جرم قتل عمد محکوم شناخته شد. این پرونده یکی از اختلاف برانگیز ترین محاکمات در تاریخ اسرائیل است.

نخست‌وزیر اسرائیل در فیس‌بوک خود نوشت: «من از عفو الور آزاریا حمایت می‌کنم. این برای همه ما روز سخت و دردناکی است و بیش از همه برای الور و خانواده‌اش، برای سربازان ارتش اسرائیل، برای بسیاری از سربازان و برای و پدران و مادران سربازان ما و از جمله برای من.»

رووین ریولین رئیس‌جمهور اسرائیل که از اختیار عفو محکومان برخوردار است، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد منتظر می‌ماند که روال قانونی طی شود و آنگاه درباره این پرونده تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محاکمه گروهبان الور آزاریا که در ماه مارس یک مرد مهاجم فلسطینی را پس از حمله با چاقو به یک سرباز اسرائیلی دیگر به ضرب گلوله کشت، از همان آغاز در اسرائیل جنجال زیادی به پا کرد. سیاستمداران دست‌راستی پس از صدور حکم دادگاه از رییس جمهور اسرائیل خواستند این سرباز ۲۰ ساله را عفو کند.

همزمان با صدور حکم دادگاه نظامی در شهر تل آویو که با تدابیر شدید امنیتی از آن حفاظت می‌شد چند صد تن از حامیان دست‌راستی افراطی گروهبان آزاریا با نیروهای پلیس درگیر شدند. یکی از این افراد پلاکاردی حمل می‌کرد که روی آن به نقل از دونالد ترامپ نوشته شده بود «عظمت را به آمریکا بازمی گردانیم.»

ده ماه پیش هنگامی که الور آزاریا که در شهر الخلیل خدمت سربازی می‌کرد دو مهاجم فلسطینی با چاقو به یک سرباز اسرائیلی حمله کردند. شهر الخلیل یکی از نقاط اصلی وقوع برخوردهای خشونت‌آمیز بوده و این حادثه در جریان موجی از حملات خیابانی فلسطینیان به اسرائیلی‌ها روی داد.

یکی از دو مهاجم فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی کشته و دیگری به ضرب گلوله مجروح شد. یازده دقیقه بعد از تهاجم در حالیکه این فلسطینی ۲۱ ساله به نام عبدالفتاح الشریف بیهوش روی زمین افتاده بود الور آزاریا با شلیک یک گلوله تفنگ به سرش او را کشت.

الور آزاریا در جریان دادگاه ادعا کرد که به اعتقاد او این مهاجم فلسطینی با وجودیکه بیهوش و بی‌حرکت بود ولی هنوز می توانست خطرناک باشد چون چاقویش نزدیک او بود و ممکن بود مواد منفجره با خود حمل کند.

یکی از سربازان حاضر در صحنه حادثه در جریان دادرسی گفت گروهبان آزاریا پس از شلیک به سر مهاجم فلسطینی گفت: «او حقش بود که بمیرد.»

سه قاضی دادگاه نظامی استدلال‌های گروهبان آزاریا در دفاع از عمل خود را رد کردند.

قضات در حکم خود گفتند: «کسی نمی‌تواند حتی در برخورد با جان افراد دشمن چنین روشی از اعمال زور را به‌کار ببرد. ما به اتفاق آرا متهم را به قتل عمد و رفتار مغایر با وظیفه یک سرباز محکوم می کنیم.»

الور آزاریا هنگام قرائت حکم دادگاه در کنار والدین خود و با لبخند بر صورتش بدون هیچ واکنشی نشسته بود. اما مادرش فریاد کشید «باید از خودتان خجالت بکشید.»

پس از صدور حکم و خروج قضات از سالن دادگاه نیز اقوام آزاریا شعار می‌دادند «قهرمان ما»

با توجه به فرارسیدن پنجاهمین سالگرد اشغال ساحل غربی رود اردن توسط اسرائیل این محاکمه بحث‌های داغی را در مورد ارتش اسرائیل به راه انداخته که همواره به عنوان ترکیبی از تمامی گرایش‌ها و خواستگاه‌های موجود در جامعه اسرائیل مورد احترام بود. امروزه همزمان با گرایش افکار عمومی به سمت سیاست‌های دست راستی در رابطه با فلسطینیان و نحوه برخورد با تداوم خشونت برخی معتقدند عملکرد ارتش اسرائیل با فضای جامعه انطباق ندارد.

صحنه تیراندازی الور آزاریا به سر مهاجم بیهوش فلسطینی که توسط یک فعال حقوق بشر فلسطینی فیلمبرداری شده است نشان می‌دهد که چاقو به هیچ وجه در دسترس او نیست و هیچ بمب و یا مواد منفجره‌ای در بدن او پیدا نکرده‌اند.

انتشار گسترده این ویدئو در رسانه‌ها باعث شد که این حادثه مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار بگیرد و ارتش اسرائیل نیز ناگزیر شد با آن برخورد جدی بکند.

يک نظرسنجی در اسرائیل نشان می‌دهد که حدود نیمی از یهودیان اسرائیل از عمل الور آزاریا دفاع کرده و می‌گویند هر فلسطینی که در حملات شرکت می‌کند باید در جا کشته شود. اما ارتش اسرائیل با وجود فشار افکار عمومی از ابتدا اعلام کرد که این عمل نقض مقررات ارتش است که تیراندازی را فقط در شرایطی که جان سربازان در خطر باشد، جایز می‌داند.

XS
SM
MD
LG