لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

اردوغان «هشتم بهمن» به ایران می‌رود


دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد که رجب‌ طیب اردوغان دو هفته دیگر به تهران سفر خواهد کرد. برپایه این اعلام قرار است اردوغان روزهای هشتم و نهم بهمن ماه با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

روزنامه جهان ترکيه نيز طی گزارشی که چهارشنبه ۲۵ دی ماه منتشر کرده است، می‌نويسد که اين نخستین ديدار نخست‌وزير ترکيه با حسن روحانی رئيس جمهور جديد ايران خواهد بود.

اين گزارش می‌افزاید دو ماه قبل احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه بعد از اين سفر به تهران اعلام کرد که روحانی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ به ترکيه سفر خواهد کرد تا در مراسم بزرگداشت مولانا جلال الدين رومی شرکت کند.

اما بعد اعلام شد که سفر روحانی به ترکيه به تعويق افتاده و محمدجواد ظريف ماه گذشته به ترکيه سفر کرد. اما وی نيز به خاطر «کمبود وقت» نتوانست در مراسم بزرگداشت مولوی حضور يابد.

بر اساس اين گزارش، دولت ايران از اردوغان برای سفر به تهران دعوت کرده و در عین حال از برنامه‌ریزی دوباره برای سفر روحانی به ترکيه استقبال کرده است.

ظريف ۴ دسامبر سال گذشته میلادی در يک کنفرانس خبری در ترکيه اعلام کرد که از طرف روحانی اردوغان را به تهران دعوت کرده است.

داوود اوغلو همتای ظريف نيز در اين کنفرانس اعلام کرد که بعد از انتخاب روحانی، دو کشور تصميم گرفته‌اند که بایکدیگر در ارتباط تنگاتنگ باشند و طی پنج ماه گذشته اين رويه ادامه داشته است.

ترکيه يکی از مشتريان به نسبت بزرگ نفت ايران است. اين کشور قبل از تحريم‌ها روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ايران می‌خريد، اما هم‌اکنون اين رقم به ۱۰۵ هزار بشکه رسيده است.

ترکيه همچنين قرارداد خريد ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز از ايران دارد، اما ايران سالانه حدود ۸ ميليارد متر مکعب گاز به اين کشور تحويل می‌دهد. آنکارا اعلام کرده است که همچنان مشتری نفت و گاز ايران باقی خواهد ماند.

حمایت ترکیه از اجرایی شدن توافق ژنو

از سوی دیگر ۲۳ دی ماه وزارت خارجه ترکيه طی بيانيه مطبوعاتی از اجرايی شدن توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی در ۳۰ دی ماه استقبال کرد.

بر اساس اين بيانيه که در سايت رسمی وزارت خارجه ترکيه منتشر شده، اين کشور اظهار اميدواری کرده است که بندهای توافق ياد شده با دقت و با بيشترين نتيجه مثبت اجرايی شود تا از اين توافق شش ماهه نتيجه اميدوارکننده‌ای حاصل شود.

دولت ترکیه در این بیانیه جهت هرگونه حمايت و کمک درباره این موضوع اعلام آمادگی کرده است.

سفر اردوغان یک ماه پس از جنجال بزرگ پولشويی ۸۷ ميليارد يورويی تاجر ايرانی‌الاصل در ترکيه انجام می‌شود؛ به خاطر این پرونده دهها نفر از مقام‌ها و تجار ترکيه به اتهام مشارکت در اين پولشويی، بازداشت شدند. گفته می‌شود ۴۰ درصد از این مبلغ از ایران به ترکیه انتقال داده شده است.
XS
SM
MD
LG