لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

ریختن شیر در مقابل جهاد کشاورزی اصفهان


دامداران اصفهانی روز دوشنبه شیر خام خود را در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در جوی آب خالی کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این اقدام یک هفته پس از آنکه دامداران مشهدی و سبزواری شیرخام خود را در جوی آب در مقابل جهاد کشاورزی در این دو شهر خالی کردند، صورت گرفته است.

تسنیم با اشاره به اینکه اعتراضی دامداران برای جلب توجه مسئولان انجام شده است، نوشت: شیر خام تولیدی در دامداری های ایران به دلیل واردات گسترده شیر خشک به قیمت پایین تر از نرخ مصوب دولت، ۱۴۴۰ تومان برای هر کیلوگرم، خریداری می شود.

این قیمت در سال ۹۳ در نظر گرفته شده بود اما اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال، این نرخ هنوز به اجرا گذاشته نشده و به دلیل واردات شیرخام، قیمت شیر دامداران در برخی مناطق به هرکیلوگرم ۸۰۰ تومان رسیده است.

موسی رهنمایی، رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان، به تسنیم گفت: دامداران در تجمع روز دوشنبه به دنبال اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت هرکیلوگرم ۱۴۴۰تومان توسط صنایع لبنی بودند.

پیشتر حسن نعمتی، رییس اتحادیه دامداران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که قیمت لبنیات در سال گذشته و به بهانه‌های مختلف افزایش یافته اما نرخ خرید شیر خام از سوی صنایع لبنی به کیلویی ۸۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان رسیده است و به گفته او، کسی پاسخگوی زیان دامداران نیست.

وی با اشاره به آنچه زیان دهی مداوم دامداران نامید، از دولت حسن روحانی خواست به این موضوع ورود پیدا کند.

اما این تنها خواسته دامداران نیست. موسی رهنمایی، رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان، به تسنیم گفت که آغاز دوباره خرید تضمینی شیرخام، برخورد با کارخانه ها، جلوگیری از واردات شیرخشک و بالابردن تعرفه واردات کره از دیر خواسته های دامداران است.

در این گزارش توضیحی در مورد آنچه لزوم برخورد با کارخانه ها نامیده شده، داده نشده است. اما در مورد واردات کره گفته شده که بر اساس آمار گمرک، قیمت وارداتی هر کیلوگرم کره با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و بسته بندی ۱۲ هزار تومان قیمت خواهد داشت، درحالی که کره اکنون در بازار ۲۶ هزار تومان به فروش می رسد.

در همین حال، گزارش برخی از خبرگزاری ها در ایران در ماه های اخیر حاکی از نارضایتی شدید دامداران از واردات شیر خشک بوده است.

تسنیم در گزارشی اشاره کرد که این نارضایتی از دو سال پیش شروع شد و در عین حال به نقل از رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان نوشت که در سه هفته اخیر سه تجمع از سوی دامداران برای آنچه «احقاق حقوق خود» نامید، برگزار شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا عزیزاللهی، رئیس اتحادیه دامداران، در روزهای نخست اردیبهشت سال جاری از آنچه واردات هشت هزار تنی شیر خشک به ایران در سال گذشته نامید، انتقاد کرد.

خبرگزاری مهر نیز خبر داد که مدیران کارخانه های تولید شیر و دامداران استان قزوین چند روز پیش در نشستی با استاندار و ریاست سازمان جهاد کشاورزی این استان از دولت خواستند واردات شیرخشک به کشور را متوقف کند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ایسنا، رمضانعلی سبحانی‌ فرد، نماینده سبزوار از مجلس، هفته پیش با اشاره به تخلیه شیرخام از سوی دامداران در جوی‌های مقابل اداره جهاد کشاورزی این شهرستان از حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، خواست تا به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کند.

در این ارتباط، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس، نیز از وزیر جهاد کشاورزی خواست رفع مشکل دامداران را در اولویت قرار دهد تا حقوق کشاورزان و دامداران حفظ شود.

XS
SM
MD
LG