لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

پوست الکترونیکی بدن شما را به نمایشگر تبدیل می‌کند


پژوهشگران دانشگاه توکیو به روشی برای توسعه فناوری پوست الکترونیکی جهت تبدیل آن به نمایشگر دست یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «ساینس رکوردر» پوست الکترونیکی – همانطور که از نامش بر می‌آید – یک پوشش الکترونیکی است که می‌توان آن را روی پوست شخص قرار داد. این قطعه الکترونیکی بسیار نازک و انعطاف‌پذیر است.

پوست الکترونیکی فقط دو میکرومتر ضخامت دارد و تقریبا هیچ وزنی ندارد و قادر به نشان دادن احساساتی مثل اضطراب نیز هست. حتی می‌توان آن را در زمینه‌های پزشکی مانند اندازه‌گیری نبض یا مقدار اکسیژن خون نیز به‌کار برد.

همچنین این نمایشگر در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها به مدت طولانی‌تری کار می‌کند. در آنها می‌توان از چراغ LED استفاده کرد که چند روز دوام می‌آورند. این نمایشگر درخشان در مقایسه با دیگر پوست‌های الکترونیکی به انرژی کمتری احتیاج دارد.

این تیم تحقیقاتی عقیده دارد پوست الکترونیکی آینده‌ ارتباطات است.

تاکائو سومیا استاد دانشگاه توکیو و عضو این تیم تحقیقاتی می‌گوید «اختراع گوشی‌های موبایل روش ارتباط برقرار کردن ما را تغییر داده است. اگرچه این وسایل ارتباطی کوچک و کوچک‌تر می شوند اما هنوز مجبور به حمل آنها هستیم. تصور کنید نمایشگرهایی وجود دارند که می‌توانیم آنها را به بدنمان بچسبانیم و حتی قادر به نشان دادن احساساتمان از طریق آنها هستیم».

پژوهشگران زمان زیادی است که در حال توسعه و بهبود فناوری پوست الکترونیکی هستند. این فناوری جدید علاوه بر انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، لایه‌های ارگانیک و غیرارگانیک سطح درونی آن را از صدمات ناشی از آب و هوا مصون نگه می‌دارند. این امر افت کیفیت را متوقف می‌کند و از نفوذ رطوبت به درون وسیله جلوگیری می‌کند.

به گزارش «لایو ساینس» وسایل الکترونیک ارگانیک که از پلیمرهای کربنی ساخته می‌شوند بسیار سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از وسایل الکترونیکی رایج هستند که از مواد غیرارگانیک مثل سیلیکون و طلا ساخته می‌شوند. اما LEDها و حسگرهای نوری ارگانیک به طور معمول در معرض هوا کیفیت خود را از دست می‌دهند، بنابراین به پوشش های حجیم نیاز دارند که به نوبه خود انعطاف‌پذیری این وسایل را کاهش می‌دهد.

نمایشگرهای الکترونیک ارگانیک تا به حال با استفاده از مواد شیشه‌ای یا پلاستیکی ساخته می‌شدند و انعطاف‌پذیری آنها به دلیل ضخامت زیادشان محدود بود. این مواد بیش از چند ساعت در معرض هوا دوام نمی‌آورند.

به عقیده سومیا کاربردی کردن وسایل الکترونیکی پوستی ممکن است جای گوشی‌های هوشمند را در آینده بگیرد.

XS
SM
MD
LG