لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

برتری استقلال در برابر پرسپولیس؛ صعود آبی‌ها به صدر جدول


 بازی روز جمعه
بازی روز جمعه
استقلال برای سومین بار متوالی پرسپولیس را شکست داد و صدر جدول از هفتمین هفته در یازدهمین دوره لیگ بر‌تر را نیز به خود اختصاص داد.

دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال با حضور ۱۰۰ هزار هوادار در ورزشگاه آزادی برگزار شد و ۲-۰ به سود آبی‌پوشان به پایان رسید.

در دقایق ابتدایی خطری روی دروازه‌ها ایجاد نشد. میلاد می‌داودی در دقیقه ۳ صاحب ضربه ایستگاهی در پشت محوطه جریمه شد که شوت او از کنار دروازه میثاق معمارزاده به بیرون رفت.

در دقیقه ۱۰ علی کریمی با حرکت پا به توپ وارد محوطه جریمه استقلال شد و غلامرضا رضایی را صاحب موقعیت کرد. اما او نتوانست استفاده کند. در ادامه این حرکت شوت مازیار زارع را رحمتی مهار کرد.

در دقیقه ۱۳ بار دیگر علی کریمی با حرکت با به توپ وارد محوطه استقلال شد که توپ به کرنر رفت. اما فقط چند ثانیه بعد، فرهاد مجیدی روی پاس جباری گل اول استقلال را به ثمر رساند.

با وجود این گل باز استقلالی‌ها مسلط بر اتفاقات زمین بودند. در دقیقه ۱۹ شوت مجتبی جباری به تیر دروازه پرسپولیس اصابت کرد.
پنج دقیقه بعد حمید علی ‌عسگر در خط دفاعی مرتکب اشتباه شد که مجتبی جباری با شوت پشت محوطه، توپ را به تیرک افقی دروازه‌ پرسپولیس زد.


در دقیقه ۲۳ میلاد می‌داودی با پشت پا پاس عمقی به جاسم کرار داد و ضربه او به کرنر رفت. نیمه اول در ‌‌نهایت با برتری استقلال به پایان رسید.

نیمه دوم با حملات استقلال شروع شد. بعد از شوت سرکش جباری، ضربه میلاد می‌داودی هم به تیر دروازه پرسپولیس خورد.

در ادامه بازی اما خطای پژمان منتظری روی علی کریمی باعث شد پرسپولیس صاحب ضربه پنالتی شود اما محمد نوری این توپ را به بیرون زد تا یک موقعیت طلایی برای تقسیم امتیازات از دست برود.

در دقیقه ۸۱ با پاس آرش برهانی، مجتبی جباری برای بار دوم دروازه پرسپولیس را باز کرد و برتری تیم خود را تثبیت کرد.

قضاوت این مسابقه بر عهده محسن ترکی بود. او به تیموریان، کیانوش رحمتی و خسرو حیدری از استقلال و به حسین بادامکی، غلامرضا رضایی، مازیار زارع و علیرضا نورمحمدی از پرسپولیس کارت زرد نشان داد. استقلال بدین ترتیب با هدایت مظلومی برای سومین بار متوالی توانست پرسپولیس را شکست دهد.

استقلال با این پیروزی ۱۶ امتیازی و با تفاضل گل بهتر از صبا قم صدرنشین شد. پرسپولیس نیز با‌‌ همان ۶ امتیاز در رده چهاردهم باقی ماند.

جاسم کرار، میثم حسینی و آندرانیک تیموریان اولین بار بود که این دربی را تجربه می‌کردند.

در حین بازی و قبل از آن، تماشاگران استقلال علی دایی سرمربی سابق پرسپولیس را تشویق می‌کردند. تماشاگران پرسپولیس نیز با‌‌ همان شدت به تشویق امیر قلعه نویی می‌پرداختند.

محسن ترکی، داور بازی به دلیل انداختن لیزر به چشمان رحمتی از سوی تماشاگران پرسپولیس با ناظر بازی صحبت کرد. استقلالی‌ها هم هنگام زدن ضربه پنالی، لیزر را در چشمان نوری هافبک پرسپولیس انداختند.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با حضور در جایگاه ویژه بازی را تماشا می‌کرد.

علیرضا محمد در اواسط نیمه دوم از ناحیه کتف آسیب دید که به دلیل حاد بودن مصدومیتش با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

مهدی رحمتی در دقیقه ۶۵ دچار مصدومیت شد و با اشاره به نیمکت استقلال اعلام کرد که نمی‌تواند ادامه دهد، اما پس از مداوا به بازی بازگشت.

حمید استیلی از این بازیکنان در شهرآورد تهران استفاده کرد.
میثاق معمارزاده، ابراهیم شکوری، محمد نصرتی، رضا نورمحمدی، حمیدرضا علی عسگر، جواد کاظمیان (از نیمه دوم علیرضا محمد) غلامرضا رضایی، محمد نوری، حسین بادامکی (از دقیقه ۷۵ وحید هاشمیان)، مازیار زارع و علی کریمی. همچنین هادی نوروزی نیز به عنوان بازیکن جایگزین به میدان آمد.

در تیم استقلال نیز مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، میثم حسینی، کیانوش رحمتی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، میلاد می‌داودی (از دقیقه ۷۶ آرش برهانی)، جاسم کرار و فرهاد مجیدی (از دقیقه ۷۹ محسن یوسفی) بازی کردند.

حاشیه‌های قبل از بازی

* بیرون ورزشگاه آزادی بازار سیاه بلیت به وجود آمد. بلیت سه هزار تومانی را ۱۵ هزار تومان می‌فروختند. خبرگزاری فارس نوشته است که ماموران برخی از عوامل ایجاد بازار سیاه را شناسایی کردند. بلیت ۵ هزار تومانی که فروش آن از گیشه‌ها پایان یافته بود در بازار سیاه با قیمت ۲۵ هزار تومان فروخته شد.

تماشاگران پیش از بازی

* هنگامی که طرفداران استقلال در سکوهای شماره ۱۳ مشغول تشویق تیم خود بودند به یکباره آنجا درگیری به وجود آمد. نیروی انتظامی وارد عمل شد و چند نفر را دستگیر کرد.

* ۵ تماشاگر که از طبقه اول ورزشگاه اشیایی را به داخل زمین پرتاب می‌کردند، توسط ماموران نیروی انتظامی دستگیر شدند.

*برخی هواداران به تغذیه‌های موجود در بیرون ورزشگاه معترض بودند و می‌گفتند امیدوارند مسموم نشوند زیرا ساندویچ‌ها بهداشتی نبودند.

*جلوی درب ورودی غربی بازرسی «یگان سوم امام خمینی ناجا»، حضور داشت و نسبت به ورود هواداران به ورزشگاه حساسیت نشان می‌داد که به شدت با اعتراض فوتبالدوستان مواجه شده بودند.

*درگیری چند تماشاگر تیم استقلال در زیر جایگاه خبرنگاران با هم باعث شد تا ماموران نیروی انتظامی آنها را دستگیر کنند.

*درگیری تماشاگران دو تیم استقلال و پرسپولیس در طبقه دوم آنقدر زیاد شد که ماموران نیروی انتظامی مجبور شدند فاصله بین تماشاگران را زیاد کنند. سنگ اندازی بین هواداران دو تیم نیز بار‌ها رخ داد.

*یکی از تماشاگران استقلال که از خوزستان آمده بود با نواختن «نی انبان» شور خاصی در بین طرفداران این تیم ایجاد کرد.

*تماشاگران استان کهکیلویه و بویر احمد با در دست داشتن طوماری وارد ورزشگاه آزادی شدند. آنها در این طومار خواستار رسیدگی به مشکلات ورزش استان محروم خود بودند.

*تعدادی از نوجوانان با حضور در محوطه زمین به اجرای ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی پرداختند.

* در پی درگیری‌های قبل از بازی از سوی اورژانس ورزشگاه ۷ نفر به بیمارستان‌های فیاض بخش، لقمان و امام خمینی منتقل شدند.

* حدود ۳۰۰ موتور سوار نیروی انتظامی به دلیل اینکه ظرفیت ورزشگاه تکمیل بود، با حضور در درب غربی ورزشگاه از ورود تماشاگران جلوگیری می‌کردند.

*درحالی که سفیر دانمارک در ایران قصد داشت برای تماشای این مسابقه وارد ورزشگاه شود، نتوانست به ورزشگاه بیاید و از حضور او ممانعت به عمل آمد. اما سفیر برزیل در ایران در ورزشگاه حضور داشت.

*نماینده فدراسیون فوتبال با ماموران نیروی انتظامی به دلیل پخش سرود پرسپولیس درگیری لفظی پیدا کرد. به گزارش فارس نیوز، آنها معتقد بودند پخش این سرود باعث بهم خوردن جو شده.

حاشیه‌ها و اظهارات بعد از بازی

*پس از پایان بازی بازیکنان استقلال به سمت تماشاگران خود رفتند و ضمن شیرجه زدن روی چمن به صورت دسته جمعی، برای آنها دست زدند.

*فرهاد مجیدی کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران گفت: تیم ما بازیکنان بزرگ زیادی داشته است که ما انگشت کوچک آنها نیز نمی‌شویم.

*هواداران پرسپولیس که از باخت این تیم مقابل استقلال ناراحت بودند، آتش روشن کردند که نیروی انتظامی به شدت با آنها برخورد کرد.

*برخی هواداران پرسپولیس به دلیل ناراحتی از شکست، پس از پایان مسابقه به سمت زمین صندلی پرتاب کردند.


*مجتبی جباری بازیکنان استقلال را به سمت هواداران این تیم فرستاد تا خوشحالی خود را با آنان تقسیم کنند. این ماجرا به نحوی رخ داد که برخی از بازیکنان پرسپولیس تحریک شده و علیه جباری واکنش منفی نشان دادند.

*جواد کاظمیان گفت روز، روز استقلال بود. می‌توانستیم جبران کنیم اما استقلالی‌ها از موقعیت‌های به دست آمده بهتر استفاده کردند و فقط می‌توانم بگویم شرمنده هواداران شدیم.

* مجتبی جباری به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. بازی‌ساز استقلالی‌ها گل دوم را به ثمر رساند و در نیمه اول با شوتی تماشایی تیرک افقی دروازه پرسپولیس را به لرزه درآورد.

*پژمان منتظری گفت: بازی خوبی انجام دادیم و موقعیت‌های بسیار خوبی هم داشتیم. می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم و باید ۴ بر صفر برنده می‌شدیم.

*آندرانیک تیموریان در خصوص درگیری لفظی‌اش با مهدی رحمتی در جریان دربی گفت: من و مهدی در بازی مسابقه با هم شوخی داریم و مشکل خاصی بینمان نیست.

تیموریان درباره رجز‌خوانی که قبل از دربی در خصوص علی کریمی انجام داده بود، گفت: من حرفی علیه کریمی نزدم، علی آقا الگوی من است. خیلی چیز‌ها از او یاد گرفتم.

*حمید استیلی سرمربی تیم پرسپولیس از هواداران و پیشکسوتان عذرخواهی کرد و گفت: برابر استقلال ۵۰ درصد خودمان هم نبودیم.

او گفت علی کریمی پنالتی‌زن اول پرسپولیس است اما به دلیل اینکه در آن صحنه کریمی آسیب دیده بود نمی‌توانست وارد زمین شود و پشت توپ قرار بگیرد. به همین دلیل نوری پنالتی را زد و متاسفانه به گل تبدیل نشد. از دست دادن پنالتی در دربی شرایط تیم را به هم می‌ریزد.

استیلی درباره قهر علیرضا حقیقی گفت: این موضوع صحت ندارد و اگر روزی بازیکنی از تیم پرسپولیس قهر کند دیگر برنخواهد گشت.

*علی کریمی در پاسخ به این سؤال که از بازی در نوک حمله ناراحت بود، گفت: باید در پستی بازی کنم که برای تیمم مثمرثمر باشم نه اینکه فقط در زمین حضور داشته باشم. کاپیتان تیم پرسپولیس در ادامه گفت با این نتیجه شرمنده هواداران هستیم. هرچند عذرخواهی از آنها تکراری شده است.

کریمی در خصوص فرهاد مجیدی هم گفت: مجیدی برای استقلال تمام سعی خود را کرد و گل هم زد. او بازیکن مؤثری برای استقلال است و یک وزنه به حساب می‌آید. من برای استقلال آرزوی موفقیت می‌کنم.


*سرمربی استقلال گفت: امیدوارم برد مقابل پرسپولیس در‌‌نهایت به قهرمانی در لیگ بر‌تر ختم شود.

پرویز مظلومی گفت بازی خوبی را انجام دادیم، خوشحالم با انجام بازی خوب و بر‌تر به این نتیجه رسیدیم. من پیش از بازی با قاطعیت گفته بودم در این بازی پیروز می‌شویم چرا که به بازیکنان خودم شناخت داشتم و این حرف را زدم که بعد از بازی با تراکتورسازی به بازیکنان روحیه بدهم.

مظلومی عنوان کرد: در هر صورت ما راه طولانی در پیش داریم. امیدوارم این راه سرانجام به قهرمانی در لیگ بر‌تر ختم شود.

او در این باره که آیا بدون مجیدی هم این بازی را می‌بردید، گفت بله. شما شاهد بودید که در نیمه دوم فرهاد مجیدی را از زمین بیرون کشیدیم و پس از آن به گل دوم دست یافتیم.

مظلومی گفت: پرسپولیسی‌ها در این بازی با توپ‌های هوایی می‌خواستند هافبک‌های ما را از بازی خارج کنند؛ اما راه نفوذ آ‌نها را بستیم. این شکست چیزی از ارزش‌های آن‌ها کم نمی‌کند و با‌شناختی که از استیلی دارم او مربی باهوشی است و در آینده جبران خواهد کرد.

کار‌شناسی داوری

محمد فنایی گفت اگر چه ترکی قضاوت خوبی داشت اما می‌‌توانست دو بازیکن پرسپولیس را با کارت قرمز جریمه کند.

او همچنین گفت به نحوه انتخاب ترکی برای قضاوت این بازی کاری ندارم اما هرگونه که بود او به خوبی توانست این بازی حساس را قضاوت کند. انتخاب ترکی نه به عنوان اینکه چندین بار تجربه قضاوت دربی را دارد؛ بلکه به علت توانایی او صورت گرفت.

این کار‌شناس داوری درباره کمک داوران بازی گفت: تنها مشکلی که منصوری در این دیدار داشت آفسایدی بود که در دقیقه ۳۷ برای حرکت مجیدی اعلام کرد. به نظرم می‌توانست ادامه بازی را دستور دهد و کمی در پرچم‌ زدن عجله کرد.

کمک داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴ در ادامه گفت: اگر بخواهیم به صورت کار‌شناسی نگاه کنیم کشیدن موی سر جاسم کرار از سوی بازیکن پرسپولیس حرکت زننده و غیر ورزشی بود که به نظرم اگر ترکی این صحنه را می‌دید کارت قرمز داشت. این نوع حرکات در بازی غیر ورزشی است و با جریمه اخراج روبه رو خواهد شد.

فنایی ادامه داد: مازیار زارع نیز در دقایق پایانی تکل بسیار خطرناکی روی پای جاسم کرار زد که به دلیل کارت زرد اول این بازیکن می‌توانست از زمین بازی اخراج شود.

کار‌شناس داوری در خصوص پنالتی پرسپولیس گفت: صد در صد این خطا پنالتی بود زیرا پژمان منتظری با بی‌احتیاطی روی علی کریمی خطا کرد و داور به درستی نقطه پنالتی را نشان داد.
XS
SM
MD
LG