لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

«احتمال تحریم بانک تجاری ایران و اروپا»


بانک تجاری ایران و اروپا
بانک تجاری ایران و اروپا
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آلمانی گزارش داده است که احتمال دارد اتحادیه اروپا یک بانک آلمانی را به دلیل ارتباط داشتن با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کند.

آلمان پیش از این گفته بود که «بانک تجاری ایران و اروپا» تحت نظر دارد اما نمی‌تواند اقدامی علیه آن انجام دهد مگر آنکه اتحادیه اروپا علیه آن تحریم وضع کند یا اینکه مشخص شود این بانک با موسساتی که در لیست سیاه اتحادیه اروپا هستند، همکاری داشته است.

سال گذشته میلادی خزانه‌داری آمریکا علیه «بانک تجاری ایران و اروپا» برای ارائه تسهیلات جهت انتقال میلیاردها دلار به بانک‌های ایرانی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند، تحریم وضع کرده بود.

اکنون یک مقام آلمانی که نخواسته نامی از آن برده شود، با بیان اینکه مقدمات تحریم این بانک فراهم شده، گفت: «شواهد رو به افزایش و قابل‌توجهی وجود دارد که بانک تجاری ایران و اروپا به شرکت‌ها و موسساتی که تحریم بوده‌اند، تسهیلات مالی داده است.»

به گفته این مقام آلمانی وزیران خارجه اتحادیه اروپا احتمالا در نشست ۲۳ ماه مه (دوم خرداد) بر سر تحریم این بانک به توافق برسند.

رویترز می‌افزاید ایالات متحده و اسرائیل از پیش در تلاش بودند آلمان به فعالیت این بانک پایان بخشد؛ آمریکا و اسرائیل می‌گویند این بانک تسهیلات مالی به طرف‌هایی داده است که در برنامه اتمی ایران مشارکت دارند.

در اواخر بهمن ماه سال گذشته خورشیدی و به دنبال درخواست شماری از سناتورهای آمریکایی از دولت آلمان برای جلوگیری از«تامین مالی برنامه اتمی ایران توسط بانک تجاری ایران و اروپا»، دولت آلمان اعلام کرده بود، فعالیت‌های این بانک «به شدت» زیر نظر نهادهای نظارت بر بانکداری در آلمان قرار دارد.

پس از آن و در فروردین ماه امسال روزنامه زوددویچه سایتونگ، گزارش داد نمایندگان بریتانیا در اتحادیه اروپا با ارایه اسناد و مدارکی درباره فعالیت‌های این بانک که گفته می‌شود بخشی از سهامش متعلق به بانک صنعت و معدن ایران است، خواستار تحریم آن از سوی اتحادیه اروپا شده‌اند.

با این حال روزنامه آلمانی هندلس‌بلات چندی پیش در گزارشی نوشت، بانک فدرال آلمان با چراغ سبز وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه این کشور اقدام به انتقال میلیاردها یورو بابت صادرات نفت ایران به هند به حسابی در بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل، تاکنون به خاطر ادامه فعالیت غنی‌سازی اورانیوم، علیه ایران چهار قطعنامه تحریمی وضع کرده است؛ کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در برنامه هسته‌ای‌اش اهداف نظامی را دنبال می‌کند، اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG