لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

اتحادیه اروپا در تدارک تحریم‌های تازه علیه ایران


وزیران خارجه آلمان و فرانسه، با اشاره به عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خبر از تهیه پیش‌نویس دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در توضیح مفاد پیش نویس دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفته است که این تحریم‌ها، بخش مالی، تجاری و نفت ایران را مورد هدف قرار خواهد داد.

اعلام هماهنگی برای تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر ایران در حالی است که امروز ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در قبرس از کشورهای عضو این مجموعه خواست که تحریم‌های بین‌المللی ایران را تشدید کنند.

این گزارش می‌افزاید که خبر تهیه پیش نویس تحریم‌های جدید علیه ایران مصادف با بستن سفارت کانادا در تهران است. کانادا روز، جمعه، با نام بردن از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای صلح وامنیت جهانی»، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور مهلتی پنج روز تعیین کرد تا خاک این کشور را ترک کنند.

وزیر خارجه فرانسه گفته است که قطعنامه جدید اتحادیه اروپا تا جلسه آتی مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۸ سپتامبر، در نیویورک تشکیل می‌شود، آماده خواهد شد.

آقای فابیوس با تشبیه مذاکرات هسته‌ای ایران به «آب در هاون کوبیدن»، اذعان داشته است که آرزوی ما یافتن راهی برای حل مشکل هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات است تا دولت ایران مجبور شود تکانی به خود دهد، اما در حال حاضر آنها تمایلی به حرکت ندارند.

بر اساس این گزارش، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان نیز در حال مذاکره با اعضای اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن تحریم‌های تازه تا ۱۵ اکتبر است.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۵+۱، بدون حصول هیچ نتیجه‌ای در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد.

آقای وستروله می‌گوید که ما نمی‌توانیم مذاکراتی که تنها نتیجه آن «تعلل» باشد را قبول کنیم.

وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که ما نمی‌توانیم چشم اندازی از ایران که نشان دهنده یک کشور دارنده بمب هسته‌ای است را بپذیریم، این مساله بسیار خطرناک است.

ایران با رد اتهامات کشورهای غربی مبنی بر تلاش جهت تولید بمب هسته‌ای، هدف از فعالیتهای هسته‌ای خود را تولید برق، رادیو دارو‌ها و مصارف صلح آمیز معرفی کرده است.

با این همه، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز بخاطر آنچه که «عدم همکاری ایران برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای» عنوان می‌کند، قادر به تایید صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشده است.

آژانس از اواخر سال گذشته میلادی خواستار دسترسی به سایت نظامی پارچین ایران است که ادعا شده احتمالا در آنجا چند سال پیش، آزمایش‌هایی با قدرت انفجار بالا که مربوط به ساخت ماشه کلاهک هسته‌ای است، انجام شده باشد.

تاکنون آژانس چندین بار عکس‌های ماهواره‌ای از پارچین نشان داده است که این عکس‌ها نشانگر فعالیت‌هایی در پارچین برای تخریب برخی ساختمان‌ها، شستشو و خاکبرداری از منطقه است.

دور قبلی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران ۲۳ ژانویه به تصویب اعضای اتحادیه رسید و در اول ماه ژوئیه به اجرا گذاشته شد. این دور از تحریم‌ها خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا را ممنوع کرد و شرکت‌های بیمه اروپایی که ۹۰ درصد پوشش بیمه نامه نفتکش‌های جهان را تامین می‌کنند از ارائه بیمه نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران منع شدند.
XS
SM
MD
LG