لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

ابراز امیدواری کلینتون و اشتون برای ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران


 ‌هیلاری کلینتون و کاترین اشتون روز سه‌شنبه در بوسنی
‌هیلاری کلینتون و کاترین اشتون روز سه‌شنبه در بوسنی
ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۹ آبان بار دیگر تاکید کردند که تا رسیدن به نتیجه در مورد مناقشه‌ هسته‌ای ایران به سیاست دیپلماسی و فشار ادامه خواهند داد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده که به بوسنی سفر کرده به همراه کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اورپا در سیاست خارجی در یک کنفرانس خبری بر سیاست مشترک خود در قبال ایران تاکید کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاترین اشتون که گروه ۱+۵ را نمایندگی می‌کند در این کنفرانس خبری گفت: «ما همچنان تلاش خواهیم کرد، راهی بیابیم که گفت‌وگوهایمان را به پیش ببریم.»

کاترین اشتون در این کنفرانس خبری به تماس اخیر معاونش هلگا اشمید و علی باقری، معاون سعید جلیلی اشاره کرد و گفت خودِ او نیز در «آینده‌ای نزدیک» با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تماس خواهد داشت.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز پیام آمریکا برای ایران را روشن دانست و گفت: «برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای‌تان از راه دیپلماتیک و نیز در آمدن از انزوا این روزنه هچنان باز است، اما این روزنه نمی‌تواند به طور نامحدود باز بماند.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «از این رو ما امیدواریم که گفت‌وگوهای جدی و با حسن نیت بتواند به زودی آغاز شود.»

پیشتر در روز پنجشنبه ۴ آبان علی باقری معاون سعید جلیلی و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون درباره ادامه مذاکرات تلفنی صحبت کردند.

آخرین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ در ماه ژوئن امسال در مسکو برگزار شد که نتیجه‌ ملموسی نداشت.

از آن هنگام تاکنون، سعید جلیلی و کاترین اشتون یک بار در ترکیه دیدار کردند و اتحادیه اروپا هم حلقه تحریم‌های خود را علیه ایران تنگ‌تر کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا پس از مذاکرات مسکو چند بار اعلام کردند که ایران باید به میز مذاکرات بازگردد اما مقام‌های ایرانی و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای با رد این نظر گفتند که ایران هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده است.

در کنار اظهار نظرهای دو طرف درباره اینکه چه کسی مذاکرات را به بن‌بست کشانده، غربی‌ها خواهان این هستند که ایران به ویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیاست فردو را متوقف کند.

پیش از این شماری از مقام‌های ایرانی و از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، گفته بودند که اگر سوخت رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تامین شود، غنی‌سازی ۲۰ درصدی قابل بررسی است.

غربی‌ها همچنین خواستار آن هستند که ایران همکاری‌ خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گسترش دهد. آژانس در ماه‌های اخیر به ویژه چندین بار درباره فعالیت‌های محوطه پارچین ابراز نگرانی کرده و خواستار بازدید از آن شده است. ایران متهم است که ممکن است در این محوطه فعالیت‌‌هایی درباره ماشه انفجاری بمب اتم انجام داده باشد. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، این حق را دارد که به آژانس اجازه بازدید از پارچین را ندهد.

با این حال همانطور که در قعطنامه‌های شورای امنیت نیز درج شده، غربی‌ها از ایران می‌خواهند پروتکل‌های الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کند که در این صورت بازرسان اختیار بسیار بیشتری در بازرسی‌ها خواهند داشت.

گرچه پیش از این غربی‌ها از تحریم‌های «هوشمند» علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته بودند، اما با این حال به اذعان مقام‌های اروپایی و آمریکایی این تحریم‌ها روی مردم عادی نیز تاثیر گذاشته است. برای نمونه باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین مناظره خود با میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواهش، تحریم‌ها را موثر دانست و گفت واحد پول ایران در نتیجه این تحریم‌ها ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و تولید نفت ایران به دوران جنگ برگشته است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا، اذعان کرد که این تحریم‌ها روی مردم اثر داشته اما سوءمدیریت داخلی را نیز عامل مهم نابسامانی اقتصادی در ایران دانست.

پیشتر هیلاری کلینتون نیز با اظهار نظری مشابه گفته بود که بسیاری از مشکلات داخلی به غیر از تحریم‌ها به سوء مدیریت داخلی بازمی‌گردد. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته بود که در صورت حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران رفع «فوری» تحریم‌ها امکان‌‌پذیر است.
XS
SM
MD
LG