لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

اتحادیه اروپا از گوگل به خاطر «سوءاستفاده» از اندروید شکایت می‌کند


مارگارت وستگار
مارگارت وستگار

اتحادیه اروپا روز چهار شنبه اعلام کرد که از گوگل به خاطر سوء استفاده از قدرتش در استفاده از سیستم تلفن‌های همراه اندروید شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتیجه این شکایت ممکن است تمام بازار جهانی تلفن‌های همراه- را که به سرعت در حال پیشی‌گرفتن از بازار کامپیوترهای شخصی است- تکان دهد.

یکی از مسئولان اتحادیه اروپا می‌گوید که این غول دنیای فنآوری، از قدرت خود برای تحت فشار قراردادن کارخانه‌های تولید تلفن برای نصب موتور جستجوگر گوگل به عنوان پیش‌فرض تلفن‌ها سو استفاده کرده است. خانم مارگارت وستگار می‌گوید که یافته‌های اولیه تحقیقات آنها نشان می‌دهد که گوگل، قوانین رقابتی اتحادیه اروپا را زیر پا گذاشته است. وی می‌گوید: «گوگل از موقعیت برتر خود سوء استفاده کرده است. ما دریافته‌ایم که گوگل با یک استراتژی کلی در بازار تلفن‌های همراه سعی در حفظ و افزایش قدرت خود در جستجوهای اینترنتی را دارد.»

این دومین حمله اتحادیه اروپا به گوگل است. سال گذشته گوگل از سوی این اتحادیه به سوء استفاده از قدرت موتور جستجوگرش در اروپا متهم شده بود.

اگر گوگل در هر دو مورد اتهامی، مقصر شناخته شود جریمه‌ای که باید به اتحادیه اروپا بپردازد بالغ بر هفت میلیارد دلار یعنی نزدیک به ده درصد سود سالانه جهانی این شرکت خواهد بود.

در حال حاضر گوگل متهم است که با برتری دادن به اپلیکشن‌های متعلق به خودش «مانع نوآوری» به‌خصوص در موتورهای جستجو شده است. اتحادیه اروپا می‌گوید که این کار با مشارکت شرکت‌های موبایل‌سازی مثل سامسونگ و هووای انجام شده است. گوگل همچنان متهم است که کارخانه‌ها را از بارگزاری سیستم‌های عامل رقیب در موبایل باز می‌دارد.

حالا گوگل می‌تواند اتهامات وارده را قبول کرده و با پرداخت جریمه مقرر شده سعی در راضی نگاه داشتن اتحادیه اروپا کند یا اینکه در دادگاه با آن به مقابله بپردازد.

یکی از مقامات گوگل گفته است که سیستم اندروید به ساخت و برقراری یک سیستم بسیار مهم برای نرم‌افزارهای اوپن سورس و همینطور نوآوری بدل شده است. گوگل می‌گوید که با اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد تا بهترین راهکار برای کابران خدمات گوناگونش در اروپا را پیدا کند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ هم شرکت مایکروسافت را به خاطر عدم ارائه گزینه‌های مناسبی برای سیستم‌های جستجو در کامپیوترهای ویندوز جریمه کرده بود. این جریمه بالغ بر ۶۳۴ میلیون دلار بود.

سیستم اندروید در حال حاضر چیزی نزدیک به هشتاد درصد بازار جهانی تلفن را در دست دارد و با حاشیه امن بسیار خوبی از تلفن‌های اپل، آیفون، پیشتاز است.

XS
SM
MD
LG