لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

تکامل در دوره‌های گرم زمین «سریع‌تر» صورت می‌گرفت


برپایه نتایج یک پژوهش در دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا، روند تکامل یا فرگشت در گونه‌های اولیه حیات در کره زمین با سرعت بسیار بیشتری صورت می‌گرفته است.

به گزارش ساینس دیلی، دکتر ریچارد ولفندد، (یک استاد شناخته شده در رشته زیست‌شیمی و زیست‌فیزیک ) و همکارانش دریافتند که سرعت تغییر در برخی دی‌ان‌ای‌های مشخص، که مسئول اصلی تکامل در جانداران هستند، با بالارفتن دمای هوا به شدت بیشتر می‌شود.

این دانشمندان می‌گویند که این یافته‌ها در کنار شواهد تازه‌ای که نشان می‌دهد کره زمین در گذشته بسیار گرمتر از زمان حال بوده، نشان می‌دهد که جهش‌های ژنتیکی در چرخه تکاملی موجودات زنده چهار هزار برابر زمان کنونی انجام می‌شده است.

دکتر ولفندد می‌گوید: «در دمای بالاتر هوا، که به نظر می‌رسد در سال‌های اولیه تشکیل حیات بر روی کره زمین غالب بوده، تکامل با سرعت خیلی بیشتری انجام می‌شده است.»

سرعت بالاتر تکامل به این معناست که موجودات زنده سریعتر از آنچه که اکنون تغییر می‌کنند، با تغییرات محیطی‌شان تطبیق می‌یافتند: امری که برای ادامه حیات آنها در آن زمان حیاتی بود.

در سال‌های اولیه شکل‌گیری حیات در کره زمین، این سیاره با تغییرات محیطی وسیعی مانند سیل‌های غول‌آسا، آتش‌سوزی‌های مهیب، زلزله و آتشفشان‌های فعال در خشکی‌های و اقیانوس‌هایش مواجه بود.

در بحث میان مخالفان و موافقان تکامل همیشه تصور بر این بوده است که سرعت تکامل تقریبا در طول زمان ثابت بوده است. امری که اکنون دانشمندان می‌گویند درست نیست.

وب‌سایت فیزیک دات اورگ در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده است می‌گوید که زمین تقریبا ۴.۶ میلیارد سال قبل از هاله‌ای از ابر و خاک و گازهای گرم شکل گرفته است تا اینکه در ۴.۳ میلیارد سال قبل برخی از این گازها سرد شدند و شکل‌گیری اقیانوس‌ها شروع شد.

محققان می گویند که شواهد تازه‌ای که از صخره‌های استرالیا به‌دست آمده است نشان می‌دهد که حیات از ۴.۱ میلیارد سال قبل، و تقریبا بلافاصله بعد از شکل‌گیری اقیانوس‌ها، به‌وجود آمده است. در آن زمان دمای روی کره زمین نزدیک به نقطه جوش آب یعنی صد درجه سانتیگراد بوده است؛ یعنی هفتاد و پنج درجه بیشتر از دمای متوسط در زمان حال.

XS
SM
MD
LG