لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

نمایندگان مجلس: افتتاح زودهنگام عامل انفجار در پالایشگاه آبادان است


محمود احمدی‌نژاد در پالایشگاه آبادان
محمود احمدی‌نژاد در پالایشگاه آبادان
شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند افتتاح زودهنگام فاز سوم پالایشگاه آبادان، توسط محمود احمدی‌نژاد، عامل انفجار روز سه‌شنبه در این پالایشگاه بوده است؛ برخی از گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که رئیس پالایشگاه آبادان به نشانه اعتراض در مراسم افتتاح حضور نیافته است.

در پی انفجار در فاز سوم پالایشگاه آبادان، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای بررسی این حادثه خبر داد.

عماد حسینی در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «در جلسه امروز كمیته‌ای متشكل از پنج نفر از اعضای كمیسیون انرژی برای پیگیری انفجار صبح امروز آبادان تشكیل شد.»

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس «عدم انجام تست‌های موفقیت‌آمیز در دو کمپرسور مهم این پالایشگاه و نفوذ مایعات آتش‌زا در مخزن گازی آن» باعث شعله‌ور شدن این كمپرسورها شده است.



آنچنانکه استاندار خوزستان اعلام کرده، انفجار روز سه‌شنبه پالایشگاه آبادان تاکنون دست‌کم یک کشته و ۳۶ زخمی برجای گذاشته است.

با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار تلفات به چهار کشته رسیده است.

از سوی دیگر حمیدرضا کاتوزیان،‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز روز سه‌شنبه تصریح کرد علت انفجار پالایشگاه «عدم آمادگی» آن بوده و این حادثه از قبل قابل «پیش‌بینی» بود.

حمیدرضا کاتوزیان در این باره گفت: «قبلا تذکر داده بودم که اگر پالایشگاه با این کیفیت راه‌اندازی شود احتمال خطر وجود دارد و ای کاش در این زمینه دقت بیشتری صورت می‌گرفت.»

این نماینده مجلس همچنین اظهار داشت که مسئولان پالایشگاه پیش از افتتاح نسبت به خطرات افتتاح زودهنگام این پالایشگاه هشدار داده بودند.

سایت خبری آفتاب به نقل از منابع خود گزارش داده است که به دلیل مخالفت با راه‌اندازه این طرح،‌ رئیس پالایشگاه آبادان در این مراسم شرکت نکرده است.

غلامعلی میگلی‌نژاد، نماینده بوشهر در مجلس، از دیگر نمایندگانی است که افتتاح پیش از موعد فاز سوم واحد تولید بنزین پالایشگاه آبادان را علت انفجار آن بیان کرده است.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی اگر پیش از بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان، به صورت آزمایشی آن را راه‌اندازی می‌کردند، چنین «اتفاق تلخی» نمی‌افتاد.

انفجار در پالایشگاه آبادان و آن هم در مراسم راه‌اندازی آن در حالی به وقوع پیوسته است که وزارت نفت بدون وزیر مانده و شخص محمود احمدی‌نژاد به رغم مخالفت مجلس سرپرستی آن را بر عهده گرفته است.

از سوی دیگر در حالی که ریاست دوره‌ای اوپک نیز بر عهده ایران است، ایران بدون وزیر نفت است و وزیری دیگر در این نشست حضور می‌یابد.
XS
SM
MD
LG