لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

تحویل هواپیماهای اف‌-۳۵ به اسرائیل


سه فروند هواپیمای اف-۳۵
سه فروند هواپیمای اف-۳۵

ارتش اسرائیل دوشنبه بیست‌و‌دوم آذر دو فروند از جنگنده‌های آمریکایی فوق پیشرفته رادار گریز اف-۳۵ را دریافت می‌کند.

این دو جنگنده نخستین سری از میان پنجاه فروندی است که آمریکا تحویل آن به اسرائیل را تایید کرده است.

مقامات نظامی اسرائیل در این باره گفته‌اند، «برتری هوایی اسرائیل در منطقه» با داشتن این جنگنده‌ها برای یک مدت طولانی دیگر «تضمین» شده است.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا که در روزهای گذشته در منطقه بوده است، دوشنبه برای حضور در آیین تحویل جنگنده های اف-۳۵ به اسرائیل رسیده است.

به گزارش وای.نت، وزیر دفاع اسرائیل گفت، جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «نباتیم» در جنوب اسرائیل به این کشور تحویل می‌شود.

اشتون کارتر که برای آخرین بار در مقام وزارت دفاع به اسرائیل سفر کرده، با همتای اسرائیلی‌اش آویگدور لیبرمن و نیز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار می‌کند.

به گزارش وای.نت، لیبرمن دوشنبه با تقدیر از آمریکا گفت، «نیروی هوایی قوی برای اسرائیل یعنی یک ارتش قوی و ارتش قوی یعنی یک اسرائیل قوی».

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که نیروی هوایی این کشور در ماه‌های اخیر خلبانان زبده خود را برای گرفتن آموزش از آمریکایی‌ها در هدایت این نوع از جنگنده‌ها به آمریکا فرستاده بود.

تا چندی پیش آمریکا برای تحویل ۳۷ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ به اسرائیل تعهد داده بود. اما در پی مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای بخشش ۳۸ میلیارد دلاری کمک نظامی به اسرائیل برای یک دوره ده ساله، اسرائیل سفارش جنگنده‌ها را به پنجاه فروند رساند.

اسرائیل از پول خود آمریکا برای گرفتن هر جنگنده، یکصد میلیون دلار به کارخانه لاکهید مارتین پرداخت می‌کند.

خرید جنگنده‌های فوق پیشرفته آمریکایی که تا حال تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده است، در اوج مخالفت دولت نتانیاهو با برنامه هسته‌ای ایران، مطرح شد.

نتانیاهو یکشنبه بیست و یکم آذر در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس گفت برای لغو برجام یا گزینه‌های دیگر با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری برگزیده آمریکا، بعد از آغاز به کار او، گفت و گو خواهد کرد.

اردن تانک و مصر زیردریایی گرفت و تایید فروش بالگردهای تهاجمی به امارات

در هفته‌ای که اسرائیل دو فروند نخست از جنگنده‌های اف-۳۵ را تحویل می‌گیرد، شمار دیگری از کشورها در منطقه نیز در روزهای جاری تجهیزات نظامی پیشرفته دریافت کرده‌اند.

ارتش اردن شماری تانک‌های مدرن آلمانی گرفت؛ مصر اولین زیردریایی ساخت آلمان را تحویل می‌گیرد و امارات متحده عربی نیز موافقت آمریکا را برای دریافت بالگردهای تهاجمی آپاچی دریافت کرد.

به گزارش رسانه‌های اردن، خانم اورسلا فون درلاین وزیر دفاع آلمان یکشنبه بیست و یکم آذر در دیدار با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در امان گفت، «ثبات اردن ثبات منطقه است و اردن شریک اروپا در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت خاورمیانه است».

همزمان، مصر دوشنبه بیست و دوم آذر نخستین زیردریایی از چهار زیردریایی سفارش داده به آلمان را تحویل می‌گیرد.

به گزارش رسانه‌های مصر، ستاد ارتش این کشور در بیانیه‌ای تاکید کرد، دریافت زیردریایی با قدرت تهاجمی، موجب تقویت نیروی نظامی مصر در رویارویی با چالش‌ها در آب‌های منطقه می‌شود.

کارتل صنعتی آلمانی تیسن کروپ که ایران پنج درصد از سهام آن را در اختیار دارد، سازنده زیردریایی‌ها برای ارتش مصر است.

اسرائیل نیز در روزهای گذشته خرید سه زیردریایی دیگر از تیسن کروپ را سفارش داد؛ رسانه‌های غربی نوشته‌اند، زیردریایی‌هایی که در بندر کیل آلمان برای اسرائیل ساخته می‌شود، توان حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارد.

همزمان، کنگره آمریکا در روزهای گذشته توافقی را با انگیزه «کمک به امنیت امارات به عنوان دوست آمریکا» تایید کرد که در آن آمده است، تقویت ارتش امارات منافع امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا را نیز تامین می‌کند.

بر اساس مصوبه کنگره، امارات متحده عربی در کنار دریافت ۲۸ فروند بالگرد مدرن آپاچی، ساز و برگ نظامی دیگری مانند موشک‌های هوا به زمین را نیز به زرادخانه خود خواهد افزود.

این قراردادِ سه و نیم میلیارد دلاری برای کارخانه‌های سازنده ساز و برگ نظامی در آمریکا اهمیت زیادی دارد.

XS
SM
MD
LG