لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

نوشته‌های فیس‌بوکی شما را به‌ عشقتان نزدیک‌تر می‌کند؟


=
=

احتمالا ما هم گاهی حوصله‌مان از دست عشاقی که مرتب روی «دیوار» فیس‌بوک هم نوشته عاشقانه می‌گذارند یا هر روز آلبومی از عکس‌های دونفره و رومانتیکشان را در معرض نمایش می‌گذارند سر می‌رود. اما نتایج تحقیقات تازه‌ای نشان می‌دهد که افرادی که در روابط عاشقانه فیس‌بوکیشان فعال‌ترند، در زندگی غیرآنلاین هم احتمال بیشتری دارد که زندگی عاشقانه‌تری داشته باشند و مدت‌زمان بیشتری در کنار هم بمانند.

محققان دانشگاه مدیسن- در ایالت ویسکانسین آمریکا- در مقالهای که به تازگی منتشر شده نتایج تحقیقاتشان را در خصوص رابطه بین نوع ابراز رابطه عاشقانه در فیس‌بوک و مدت‌زمانی که افراد با هم در رابطه می‌مانند را بیان کرده‌اند. در این تحقیق از صد و هشتاد دانشجوی دوره لیسانس خواسته شد که بعد از ذکر سن، جنسیت، مدتی که در رابطه هستند و میزان پایبندی‌شان به محققان وارد پروفایل فیس‌بوکشان شوند و به محققان اجازه دهند که میزان عکس‌های مشترک‌شان، نوشته‌های عاشقه و به طور کل روابط رومانتیک آنلاینشان را بررسی کنند. شش ماه بعد محققان به این صد و هشتاد نفر بازگشتند و از آنها پرسیدند که آیا هنوز در همان رابطه هستند یا نه.

نتایج این تحقیق نشان داد که زوج‌هایی که روابط آنلاین عاشقانه بیشتری داشتند و در فیس‌بوکشان ذکر کرده بودند که در رابطه‌اند، با درصد بیشتری ممکن است که هنوز با همان فرد در رابطه باشند.

«این نوشته‌های آنلاین باعث می‌شود که افراد فکر کنند بخشی از یک جزو رومانتیک هستند و بنابراین رابطه‌شان را محکم‌تر می‌کنند.»‌ نویسنده‌های این مقاله در ادامه میگویند که احتمالا این افراد می‌خواهند در زندگی واقعی رومانتیک هم همان تصویری را داشته باشند که به جهان بیرون نشان می‌دهند. آنها همچین احتمال می‌دهند که فعالیت‌های عاشقانه در فیس‌بوک لزوما به معنای پایبندی زوجین به هم نیست، اما پایبندی‌‌ آنها به هم را بیشتر می‌کند.

این تحقیق جدیدترین نشانه ادغام بیش از پیش دنیاهای مجازی و واقعی به هم است، اما اولینش نیست. در تحقیق دیگری که آن هم در خصوص رومانس و بیان احساسات و نوع رابطه در فیس‌بوک و ربط آن به رابطه افراد در دنیای واقعی داشت و در فوریه امسال منتشر شده بود،‌ محققان به این نتیجه رسیده بودند که ابراز عشق بیشتر در دنیای فیس‌بوک، به معنای عشق بیشتر در دنیای واقعی هم هست.

ظاهر آنچه که می‌گویند «فیس‌بوک که ملاک نیست»، خیلی هم درست نیست و در واقع در دنیای امروز اعلام رابطه در فیس‌بوک ملاک است. اگر نه برای مخاطبان، که برای دو طرف رابطه!

XS
SM
MD
LG