لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

اعتراض به سیاست احراز هویت فیس‌بوک


گردانندگان فیس‌بوک می‌گویند ‌سیاست کلی‌‌شان، احراز هویت واقعی کاربران است و آنها می‌خواهند جلوی استفاده افراد ناشناس از این شبکه اجتماعی را بگیرند.

اما این سیاست مورد اعتراض گروه‌های مختلفی از کاربران شده است که عقیده دارند اسم مستعار آنها هم بخشی از هویت آنهاست و دیگر اینکه درج اسم واقعی ممکن است برای آنها خطراتی را به همراه داشته باشد. بومیان آمریکایی، قربانیان خشونت خانگی، تراجنسیتی‌ها و مردانی که به طرز اغراق‌آمیزی) لباس و آرایش و حرکات زنانه دارند از جمله این گروه‌ها هستند.

این گروه‌ها تحت کارزاری به نام «نام من این است» یا #MyNameIs گرد هم آمده‌اند و قرار است روز دوشنبه، اول ماه ژوئن در دفتر اصلی فیس‌بوک در شهر ملنو پارک در شمال کالیفرنیا تجمع اعتراض آمیزی برقرار کنند.

در حال حاضر هر کاربر می‌تواند استفاده کاربر دیگر از نام مستعار را گزارش دهد و این گزارش منجر به مسدود شدن حساب آن کاربر خواهد شد. اعضای کارزار «نام من این است» عقیده دارند که برخی از افرادی که با هویت و رفتار آنها خصومت دارند، می‌توانند از این سیاست برای حذف آنها از این فضای اجتماعی استفاده کنند. آنها فیس‌بوک را متهم می‌کنند که با این سیاست در واقع به جمع نفرت‌پراکن‌ها پیوسته است.

این دفعه اولی نیست که فیس‌بوک با اعتراض این گروه‌ها مواجه می‌شود. در سپتامبر گذشته افراد این کارزار با مسئولان رده‌های بالای فیس‌بوک در این خصوص جلسه داشتند و با آنکه فیس‌بوک از آنها به خاطر این مشکلات معذرت‌خواهی کرده و جریان بررسی به حساب‌های مسدود شده را سریعتر کرده است، اما عقیده دارد که استفاده از اسم واقعی، سیاست اصلی این شبکه اجتماعی است. فیس‌بوک می‌گوید که استفاده از اسم واقعی افراد را مسئول و پاسخگو می‌کند و در نهایت باعث کم شدن آزار و آذیت‌ها یا نفرت‌پراکنی می‌شود.

XS
SM
MD
LG