لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۸

فیس‌بوک اعلام «بی‌طرفی» کرد


پرخواننده‌ترین‌های فیس بوک
پرخواننده‌ترین‌های فیس بوک

فیس‌بوک اعلام کرد که به کارکنانش اجازه نمی‌دهد که خبرهای بخش «ترند» یا پرخواننده‌ترین‌ها را بر اساس علایق سیاسی‌شان تغییر دهند.

این اعلامیه که در بخش رسانه‌های فیس‌بوک منتشر شده پاسخی به گزارش سایت گیزمودو است که به نقل از یکی از کارکنان سابق فیس‌بوک گفته بود کارکنان این شرکت «به طور مرتب اخبار مورد توجه مخاطبان محافظه کار را سانسور می‌کنند» و «به طور غیر طبیعی» فهرست پرخواننده ترین مطالب را دستکاری می‌کنند.

این گزارش باعث ایجاد بحث‌های داغی در بین کاربران این شبکه اجتماعی و همینطور تعدادی از روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران سیاسی و رسانه‌ای شده بود. آنها حتی خواهان دخالت سنای آمریکا در بررسی این اتهام هم شده بودند.

فیس‌بوک یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است و در ماه گذشته میلادی بیش از یک میلیارد بازدیدکننده داشته است.

اما فیس‌بوک با رد این اتهامات گفته است «فیس بوک نه به کارکنانش اجازه می‌دهد و نه تبلیغ تبیعض علیه هیچ منبع سیاسی را می‌کند.» جاستین اسوفسکی، نایب‌رئیس بخش جهانی فیس‌بوک در ادامه افزود ما از یک سیستم کنترل و توازن در انتخاب مهمترین اخبارمان استفاده می‌کنم،‌ سوای اینکه آنها در کجای بحث‌های عقیدتی قرار می‌گیرند.

فیس‌بوک در ادامه به شرح الگورتیمی که اخبار پر خواننده توسط آن انتخاب می‌شود پرداخته و گفته است که پس از این انتخاب توسط الگوریتم، تیم بخش پر خواننده‌ترین ها به بررسی این اخبار می‌پردازند.

اما سردبیر سایت گیزمودو در عکس‌العمل به پاسخ فیس‌بوک گفته است که این حرف‌ها مغایرتی با گزارشی که آنها تهیه کرده‌اند ندارد.

سناتور جمهوری‌خواه جان تیون اعلام کرده بود که این یک اتهام جدی است و فیس‌بوک باید آماده پاسخ‌گویی به آن باشد. تیون گفته است که «هرگونه عملی که توسط یک شبکه اجتماعی بیطرف و فراگیر در جهت سانسور یا جهت‌بخشی به گفتمان‌های سیاسی صورت گیرد نوعی سو استفاده از قدرت و مغایر با ارزش‌های اینترنت آزاد است.»

XS
SM
MD
LG