لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

واکنش وزیر ارشاد و هیات داوران به اعتر‌اض‌ها درباره داوری جشنواره فیلم فجر


پس از سخنان وزیر ارشاد درباره«اخلاقی» و «منطقی» نبودن انتقادها از داوری‌های جشنواره فیلم فجر، هیات داوران این جشنواره نیز ضمن رد انتقادها، در عین حال اعلام کرد که «به دنبال تغییرات اساسی در مناسبات تولید و نمایش» جشنواره فیلم فجر نیز باید «تغییر ماهیت» دهد.

هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روز پنجشنبه، ۲۱ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد انتقادها درباره داوری‌های این جشنواره اعلام کرد که خود را ملزم به پاسخگویی به کسانی که به گفته این هیات، «با شایعه‌پراکنی و به‌کار بردن ادبیات سخیف و تهمت و افترا دست می‌یازند» نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نویسندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که « مرعوب» کردن داوری از شکل قضاوت تخصصی و هنری و تبدیل آن به «اشکال سیاسی و سیاست زدگی، محفلی و باندی، امری فرهنگی» نیست.

این هیات همچنین اعلام کرد که جشنواره فیلم فجر «بازمانده» از دوران گذشته سینمای ایران است و پیش از این و «به‌دنبال تغییرات اساسی در مناسبات تولید و نمایش» باید «تغییر ماهیت» می‌داد.

به گفته نویسندگان این بیانیه، سینمای دیجیتال در همه عرصه‌های کمی و کیفی و محتوایی و اجرایی و حتی زیبایی‌شناسی، «رفتارها و مناسبات دیگری را می‌طلبد»، درحالیکه شکل ظاهری این جشنواره مانند سابق است.

محمدمهدی دادگو، محمدرضا تخت‌کشیان، شهرام اسدی، محمدرضا هنرمند، اکبر نبوی، ایرج رامین‌فر و رویا نونهالی داوری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشتند.

پس از اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره سی و پنجم فجر در شامگاه دوشنبه ۱۸ بهمن، اعتراض‌هایی درباره نادیده گرفتن برخی فیلم‌ها در داوری و از سوی دیگر نامزد شدن تعدادی از فیلم‌ها در چند رشته خاص مطرح شد.

در همین حال عوامل فیلم‌های «خفگی» ساخته فریدون جیرانی، «سدمعبر» به‌کارگردانی محسن قرایی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی، «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان، «فصل نرگس» ساخته نگار آذربایجانی و «به کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی ، اعتراضات خود را مبنی بر نادیده گرفته شدن عوامل این آثار از سوی هیات داوران در رسانه‌ها و فضای مجازی اعلام کرده‌اند.

از نکات جالب نامزدهای جشنواره امسال، نامزدی پیمان یزدانیان برای موسیقی متن فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء»ست، در حالی که تنها در تیتراژ پایانی این فیلم موسیقی شنیده می‌شود.

نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «آذر» نیز روز پنجشنبه در متنی در اعتراض به داوری‌های جشنواره فیلم فجر نوشت که «مبادا که با انتخاب‌های نافهمیدنی در جشنواره موجب دلسردی نسل قدیم و به‌خصوص جدید سینما شوید».

وزیر ارشاد اما اعلام کرده که اعتراض فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه نیافته‌اند، «محکم و منطقی» و«اخلاقی» نیست.

رضا صالحی امیری درعین حال اعلام کرد که کمیته‌ای را به سرپرستی مشاور عالی خود و رییس سازمان سینمایی تشکیل داده که این کمیته ضمن رسیدگی به همه اعتراض‌ها به آنها پاسخ می‌دهد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز گفت که این کمیته برای «آسیب‌شناسی» جشنواره فیلم فجر تشکیل شده و «برای هیات داوری نیست».

XS
SM
MD
LG