لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

‫نیروهای عراقی وارد فلوجه شدند


ارتش عراق دوشنبه دهم خرداد، عملیات یورش به شهر فلوجه به منظور آزادسازی آن از تصرف شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» را با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا آغاز کرد.

در ففت روز گذشته نیروهای عراقی مناطق اطراف فلوجه را از نیروهای داعش بازپس‌ گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس و منابع پزشکی می‌گویند که هم‌زمان با آغاز فاز جدید عملیات فلوجه، سه انفجار در بغداد روی داد که دستکم ۲۴ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

عملیات فلوجه سوم خرداد آغاز شده بود و طی آن ارتش عراق با پشتیبانی شبه‌نظامیان شیعه موسوم به حشد الشعبی و جنگجویان داوطلب عشایر سنی، اقدام به تشدید محاصره شهر کردند که در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد واقع است.

فلوجه نخستین شهر بزرگ عراق بود که دو سال پیش به تصرف شبه‌نظامیان داعش در آمد. چند ماه پس از آن، شبه‌نظامیان این گروه، با حمله‌ای گسترده، مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کردند. آنها در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه، برپایی «خلافت اسلامی» اعلام کردند.

در اطلاعیه نظامی که صبح دوشنبه از تلویزیون رسمی عراق پخش شد، آمده است:‌ «واحدهای ارتش به سمت ورودی جنوبی فلوجه به حرکت در آمده و با پشتیبانی هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده، در حال پیشروی مستمر هستند».

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که صدای انفجار و تیرندازی گسترده در محله النعیمیه در جنوب فلوجه شنیده می‌شود.

از سویی یحیی الزبیدی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث گفت که نیروهای واکنش سریع ارتش عراق، موفق به بازپس‌گیری مرکز پلیس محله النعیمیه از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» شدند.

او افزود که نیروهای واحد مبارزه با ترویسم، چند ساختمان در بخش جنوبی شهر را به کنترل خود در آوردند.

الزبیدی ادامه داد که نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان حشد الشعبی نیز از شمال فلوجه، به سمت منطقه الصفراویه، حرکت کردند.

پیش از این، صباح نعمان سخنگوی واحد مبارزه با تروریسم ارتش عراق به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «از ساعت‌های اولیه صبح، ورود به شهر فلوجه را آغاز کردیم».

او با بیان این‌که نیروهای عراقی از سه محور، عملیات پیشروی به مرکز شهر فلوجه را آغاز کردند، از «مقاومت» شبه‌نظامیان «خلافت اسلامی» در شهر خبر داد.

مشارکت واحد مبارزه با تروریسم ارتش عراق در جنگ فلوجه، به معنی آغاز فاز جدیدی از جنگ خیابانی در شهر است. حدود ۱۲ سال پیش نیروهای آمریکایی در همین شهر با شبه‌نظامیان وابسته به القاعده، جنگیده بودند.

همزمان با اعلام آغاز عملیات ارتش عراق برای ورود به شهر فلوجه، شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» به بخش هیت واقع در غرب استان الانبار حمله کردند. منابع نظامی عراق می‌‌گویند که این حمله دفع شد و در درگیری‌های روی داده، ده‌ها تن از شبه‌نظامیان مهاجم کشته شدند.

از سویی خبرگزاری اعماق وابسته به گروه «حکومت اسلامی» مدعی شده است که شبه‌نظامیان این گروه، موفق شدند طی عملیات شامگاه گذشته و صبح امروز خود، حدود ۷۰ تن از نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشد الشعبی را بکشند.

حضور بیش از ۵۰ هزار غیر نظامی در شهر، از جمله مسائلی است که نگرانی سازمان‌های حقوق بشری و ناظران را برانگیخته است. پیش از این علاوه بر سازمان ملل متحد، آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، بر ضرورت حفظ جان غیر نظامیان در شهر، تاکید کرده بود.

راجع برکات عضو شورای اداری استان الانبار می‌گوید که نیروهای عراقی در تلاشند کریدور امنی برای خروج غیرنظامیان از شهر در قسمت منتهی به سد فلوجه ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG