لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

نگرانی از عملیات تلافی‌جویانه پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن


هواداران بن لادن در شهر کویته پاکستان پس از مرگ وی دست به تظاهرات زدند.
هواداران بن لادن در شهر کویته پاکستان پس از مرگ وی دست به تظاهرات زدند.
در پی کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، شماری از کشورهای جهان از بیم عملیات تلافی‌جویانه تدابیر امنیتی خود را شدت بخشیدند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد با وجودی که کشته شدن اسامه بن‌لادن «نقطه عطفی» به شمار می‌رود مبارزه علیه القاعده و متحدانش همچنان ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز مرگ بن‌لادن، را «یک روز خوب برای آمریکا» توصیف کرد و گفت جهانِ پس از مرگ رهبر القاعده، جهانی بهتر خواهد بود.

باراک اوباما تصریح کرد: «جهان امن‌تر شده و بخاطر مرگ اسامه‌ بن‌لادن مکان بهتری شده است.»

باراک اوباما اظهار داشت در این روز دوباره ملت آمریکا نشان دادند که اگر دست به دست هم دهند، هیچ کاری برایشان غیرممکن نیست.

در همین حال دولت آمریکا از بیم حمله‌های تلافی‌جویانه، به همه شهروندانش در سراسر جهان هشدار داد.

لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، تاکید کرد که شبکه القاعده «قریب به یقین» اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

سناتور جو لیبرمن، رئیس کمیته امنیت داخلی سنا، اظهار داشت که ممکن است افرادی که ارتباط سازمانی با القاعده ندارند دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزنند.

جو لیبرمن گفت: «نگرانی عمده من این است که در روزهای آینده یک به اصطلاح "گرگ تنها"، فردی که افراطی شده، به تنهایی علیه مردم آمریکا اقدام کند.»

سناتور سوزان کالین، هم با ابراز نگرانی مشابهی گفت: «یکی از عمده نگرانی‌های من این است که یک تروریست بومی در این برهه به تلافی مرگ بن‌لادن دست به حمله بزند.»

سناتور سوزان کالین همچنین از اقدام وزارت امنیت داخلی و اف بی آی برای افزایش تدابیر امنیتی پلیس در سراسر آمریکا قدردانی کرد.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز اظهار داشت که کشته شدن اسامه بن‌لادن به معنای پایان القاعده نیست.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در همین زمینه گفت که غرب باید در هفته‌های پیش رو هشیار باشد.

دقایقی پس از انتشار خبر کشته شدن بن‌لادن پلیس در ایالت‌های مختلف آمریکا به حال آماده‌باش درآمد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا از سفار‌تخانه‌ها و شهروندان آمریکایی در سراسر جهان خواست هشیاری خود را حفظ کنند.

در دیگر سوی اقیانوس اطلس، اتحادیه اروپا نیز از کشورهای عضو خواسته است که پس از کشته شدن بن‌لادن تدابیر امنیتی را رعایت کنند.

چندین کشور اروپایی تدابیر امنیتی خود را افزایش داده‌اند. بریتانیا نیروهای پلیس را در خیابان‌ها افزایش داده و در ایتالیا نیز حضور پلیس در خیابان‌ها بیشتر شده است.

بریتانیا همچنین از شهروندانش در سراسر جهان خواسته است که مراقب خود باشند و از حضور در مکان‌هایی که جمعیت زیادی حضور دارند، خودداری کنند.

گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان هم بر ضرورت حفظ هشیاری در روزهای آینده تاکید کرده است.

اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در منطقه‌ای نزدیک به اسلام‌آباد یکشنبه شب به دست کماندوهای آمریکایی کشته شد.

در حالی که برای مدت‌ها گمان آن می‌رفت اسامه بن‌لادن در مناطق دور افتاده و قبیله‌ای پاکستان پنهان شده است، اما نیروهای آمریکایی وی را در شهری واقع در ۵۰ کیلومتری اسلام‌آباد در خانه‌ای با دیوار‌های بلند که با سیم خاردار محافظت می‌شد، به قتل رساندند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالت متحده، پس از عملیات کماندوهای آمریکایی، در تلویزیون ظاهر شد و با اعلام کشته شدن اسامه بن لادن، گفت: «عدالت اجرا شد.»
XS
SM
MD
LG