لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

«تخلف دولت» در انتخاب حامی مالی برای پرسپولیس


با گذشت ۱۱ هفته از لیگ بر‌تر فوتبال ایران، باشگاه پرسپولیس به همکاری با حامی مالی‌اش پایان داد. این اسپانسر، انتخاب خود وزارت ورزش بود و نمایندگانی هم در هیات مدیره داشت که بنا بر اعلام وزارتخانه، دوران فعالیت آنها نیز به سر آمده است.

این باشگاه روز شنبه با حذف معاونت اقتصادی که نماینده اسپانسر در پرسپولیس محسوب می‌شد، ضمن دستور تخلیه اتاق، از ادامه فعالیت کارکنان این معاونت در محموعه باشگاه جلوگیری کرد.

بنرهای تبلیغاتی شرکت بهنام پیشرو کیش از ورزشگاه درفشی‌فر برچیده شده. شرکت هم در بیانیه‌ای نسبت به تصمیمات باشگاه اعتراض کرد: «لازم است مسئولان پرسپولیس قرارداد را بخوانند و تعهداتشان را مرور کنند. با این کار‌ها دیگر کدام بخش خصوصی‌ جرات می‌کند وارد فوتبال شود؟»

سخنگوی باشگاه در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «اسپانسر یک دوره‌ای با ما همکاری داشت و ۱۰ میلیارد هم به باشگاه آورد. ما با این فکر که اسپانسر متضرر نشود به موضوع نگاه می‌کنیم. با تاکید وزارت ورزش، رعایت حالشان را کردیم. درباره جمع‌آوری بنر هم یک وقت‌هایی لازم است که هشدارهایی بدهیم.»

قرار بر این است که اعضای هیات مدیره، حامی مالی بعدی را انتخاب کنند. محمدابراهیم کاظم‌پور نماینده بهنام پیشرو کیش در هیات مدیره است و قطب مقابل حمیدرضا سیاسی. در پیشینه اقتصادی کاظم‌پور، ریاست هیات مدیره تولید مسکن بنیاد مستضعفان و مدیرعامل هلدینگ شرکت بهمن درج شده.

او ۱۳ مرداد اعلام کرد با امضای وزارت ورزش آمدیم و با امضای وزارت هم می‌رویم. گرچه وقتی حمیدرضا سیاسی همراه با آقای جهانشاهی در اسپانیا مشغول مذاکره با مسئولان رئال مادرید بود، بی‌آنکه نامه وزارتخانه در میان باشد از ورود او به باشگاه پرسپولیس جلوگیری شد!

تخلفات دولتی

شرکت «بهنام پیشرو کیش» در حالی به عنوان اسپانسر ۳۰ میلیاردی یک فصل پرسپولیس معرفی شد که این شرکت قبل از عقد قرار داد با باشگاه پرسپولیس، اصلاً وجود نداشته و پس از قرارداد با پرسپولیس به ثبت رسمی رسیده! در ماجرای فوق، این نخستین تخلف آشکار در دولتی است که خود همچنان منتقد اقدامات ضدقانونی و فساد اقتصادی در دولت پیشین است.

چه کسی شرکت را به ثبت رسانده؟ تحقیقات و مراجعه به آرشیو روزنامه رسمی نشان می‌دهد که نام نادر گلرخسار به عنوان رئیس هیات مدیره درج شده. فرزند تقی گلرخسار، صاحب رستوران گردان برج میلاد که با عنوان کنایی مخترع بستنی طلایی خبرساز شد. ماجرای جنجالی بستنی روکش طلای ۴۰۰ هزارتومانی‌ مدت‌ها در رسانه‌ها بازتاب یافت.

تقی گلرخسار، خود در مصاحبه با خبرآنلاین درباره اینکه آیا قرارداد ۳۰ میلیاردی با پرسپولیس امضا کرده است، گفته بود: «بله من این قرارداد را با وزارت ورزش امضا کردم و شرکت ما در یک سال آینده اسپانسر اصلی باشگاه پرسپولیس است.»

دخالت وزارتخانه، تخلف بعدی وزارت ورزش است که حامی مالی را به پر طرفدار‌ترین تیم فوتبال در ایران تحمیل کرده. امیررضا خادم به عنوان معاون وزیر ورزش، در برنامه ۹۰ درباره اینکه چرا این وزارتخانه در انتخاب اسپانسر دخالت کرده، به عادل فردوسی‌پور پاسخ داد که وزارت ورزش ناگزیر شده چنین کند. پاسخی که از پشتوانه قانونی برخوردار نیست.

تخلف بعدی دولت در وزارت ورزش، آنجاست که مبلغ این قرارداد بیش از پانزده میلیون ریال بوده و طبق فصل اول آیین‌نامه معاملات دولتی «معامله عمده» شناخته می‌شود. پس باید از طریق مناقصه یا مزایده برگزار شود.

اما در خصوص انتخاب اسپانسر باشگاه پرسپولیس، هیچ مزایده یا مناقصه‌ای صورت نگرفته. وزارتخانه خود اقدام به انتخاب و معرفی حامی مالی کرده. حامیانی که حالا در هفته یازدهم و پس از ده میلیارد هزینه، به همکاریشان خاتمه داده شده.

همچنین از سوی وزارت ورزش و جوانان یا باشگاه پرسپولیس، زمان معینی برای مذاکره انتخاب اسپانسر معرفی نشده و هیچ مرجعی در این باشگاه یا وزارت ورزش برای مراجعه متقاضیان معرفی نشده.

حالا در پی تغییر مدیرعامل، تغییر سرمربی و تغییر قریب الوقوع حامی مالی در پرسپولیس، دگرگونی هیات مدیره نیز در راه است. امیررضا خادم گفته: به دلیل اینکه تعدادی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس در تیم اسپانسر قبلی باشگاه بودند، با آمدن اسپانسر جدید باید از باشگاه بروند.

XS
SM
MD
LG