لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

اعلام «دو ماه تنفس» در فرآیند واگذاری پرسپولیس و استقلال


روز چهارشنبه ششم خرداد، چهارمین مزایده برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بدون نتیجه ماند. اغلب رسانه‌های ورزشی پیش‌بینی کرده بودند که مانند سه مزایده قبلی، این مزایده نیز برنده‌ای نخواهد داشت.

طبق قانون بودجه سال‌های ۹۳ و ۹۴، دولت مکلف به واگذاری تیم‌های پرسپولیس و استقلال است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام «دو ماه تنفس» در واگذاری سرخابی‌ها، به خبرنگاران گفت: به جهت آنکه این دو تیم آسیب نبینند و سازمان خصوصی‌سازی متهم به بلاتکلیف گذاشتن این تیم‌ها نشود، استقلال و پرسپولیس همچنان در اختیار وزارت ورزش بوده و می‌توانند نقل و انتقالات را با همین شکل انجام دهند.»

این دو تیم با مدیریت وزارت ورزش، به خاطر کمبود اعتبارات از جذب برخی بازیکنان مطرح بازماندند. خصوصاً پرسپولیس که در تمام طول فصل، گرفتار تغییر کادر فنی و مدیریتی‌اش بود تا رکورد ضعیف‌ترین فصل در تاریخ این باشگاه به جا گذاشته شود.

به زعم منتقدان، وقتی قرار بر واگذاری دو باشگاه بعد از اتمام وقت تنفس باشد، طبعاً دولت از سرمایه‌گذاری مطلوب هواداران در فصل نقل و انتقالات، اجتناب خواهد کرد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی که ریاست سازمان خصوصی را برعهده دارد، از بی‌نتیجه ماندن مزایده‌ها ابراز رضایت کرده و یادآور شد: «خوشحالیم از اینکه دو باشگاه را به متقاضیانی که گفته می‌شد "خصولتی" هستند واگذار نکردیم.»

احراز صلاحیت و اهلیت خریداران از مراجع مختلف، جزء شروط سازمان خصوصی‌سازی است. این سازمان ابراز امیدواری کرده «موانع مختصر» برای واگذاری استقلال و پرسپولیس رفع شود. هیاتی کاملاً دولتی متشکل از نمایندگان وزارت ورزش، وزارت اقتصاد و وزارت دادگستری باید اهلیت برنده را تایید کنند.

پیش از هر چهار مزایده‌ای که تاکنون برگزار شده، اغلب رسانه‌های ورزشی معتقد بودند دولت تمایلی به واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار ندارد.

در مزایده چهارم، شرکت سرمایه‌گذاری سمند برای خریداری باشگاه استقلال، مبلغ ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داده بود.

رقم پیشنهادی شرکت آذین استیل یکی از سه خریدار پرسپولیس، بیش از ۳۳۲ میلیارد تومان بود که شش رقم آخرش عدد ۶ بود. به گفته حسین هدایتی مالک این شرکت، یادآوری برتری پر گل پرسپولیس مقابل استقلال در سال ۱۳۵۲ مدنظر بوده است.

شرکت توسعه صنعتی نیوان ابتکار ۲۹۰ میلیارد تومان و شرکت بهنام پیشرو کیش نیز ۳۲۹ میلیارد تومان برای خرید پرسپولیس، پیشنهاد داده بودند که هیچکدام برنده نشدند.

برخی منابع رسمی ورزشی و سیاسی از تصمیم دولت برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا خبر داده‌اند. کمیسیون صنایع و معدن مجلس با این طرح مخالفت کرده است.

نماینده بوئین زهرا که سخنگوی این کمیسیون است، گفت: به وزیر صنعت گفته شده، شما که نمی‌توانید بدهی خود را به قطعه‌سازان بپردازید، چگونه می‌خواهید به بحث خرید استقلال و پرسپولیس وارد شوید. تیم‌های سایپا و پیکان کدام مشکل خودروسازان را حل کرده که الان استقلال و پرسپولیس چنین کنند.

XS
SM
MD
LG