لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

کمیسیون اصل ۹۰: تخلفات فدراسیون فوتبال محرز است


 علی کفاشیان
علی کفاشیان

اساسنامه غیرقانونی، تبانی بین مدیر، بازیکن، مربی و داور، فرار مالیاتی، دلالی در مطبوعات ورزشی، مدارس غیرمجاز فوتبال، اختیارات فراقانونی و سفرهای غیرضروری در قالب «پرونده فساد در فوتبال» به تأیید کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی رسیده است.

مجلس برای تدوین این پرونده از یک سال و نیم قبل با ۷۰ نفر از افراد شاغل در حوزه‌های مرتبط با فوتبال مصاحبه کرد. مکاتباتی هم با وزارت اطلاعات، وزارت ورزش و دیوان محاسبات انجام داد تا گزارش نهایی را تهیه کند.

قرائت در صحن علنی و ارسال به دستگاه قضایی، گام بعدی اعضای این کمیسیون خواهد بود. همزمانی اعلام این موضوع با ماجرای خبرساز بازداشت‌های فیفا، مورد توجه رسانه‌های ورزشی قرار گرفته است.

نقطه آغاز تشکیل این پرونده، بازی جنجالی فصل قبل سپاهان و پرسپولیس در اصفهان و محرومیت محسن قهرمانی از قضاوت بود.

نقص مقررات فدراسیون در حوزه داخلی و اساسنامه از جمله موارد مورد ایراد در پرونده است. زیرا اساسنامه فعلی قانونی نیست و به تأیید فیفا و هیأت وزیران نرسیده است.

مغایرت آئین‌نامه انضباطی با مقررات، اعطای اختیارات ویژه به رؤسای کمیته‌های انضباطی و استیناف برای صدور احکام و رفتارهای سلیقه‌ای از دیگر نکات مندرج در پرونده است.

در این گزارش به انتصاب افراد سیاسی غیرمتخصص در فدراسیون و باشگاه‌ها هم اشاره شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ می‌گوید: منابع مالی غیرشفاف در فدراسیون و باشگاه‌ها مشهود است. سالانه هزار میلیارد تومان در لیگ برتر و دسته یک از بیت‌المال هزینه می‌شود و به غیر از سه تیم، سایر باشگاه‌ها، دولتی یا شبه‌دولتی هستند.

نقل و انتقالات بدون نظارت، همچنین نقش گروه‌های متفرقه در قالب ایجنت‌های غیر رسمی شامل خبرنگاران، پیشکسوتان و کارمندان نیز در گزارش آمده که بخشی از آن به موضوع «رسانه‌های زرد» اختصاص دارد که با هدف «تبانی‌های مالی» منتشر می‌شوند.

نماینده رفسنجان در مجلس به خبرگزاری فارس گفته: فوتبال از سال ۹۱ تا ۹۳ حدود ۲۵ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته و ۲۸۳ نفر ممنوع‌الخروج شده‌اند. ۶۹ کارت پایان خدمت باطل شده. ۱۰۰ مدرسه غیرمجاز فوتبال هم در سطح کشور وجود دارد.

به گفته این نماینده مجلس، تبانی بین بازیکنان و داوران، همچنین دلالی بین بازیکنان، مربیان و مدیران محور بعدی است. همچنین سفرهای خارجی «غیرضرور». از جمله ۱۸۸ سفر علی کفاشیان و ۲۱۸ سفر توسط نبی دبیر پیشین فدراسیون.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بر این باور است که تخلفات فدراسیون فوتبال محرز است و نقش وزارت ورزش در پیگیری و نظارت، ضعیف بوده که تبعات مالی، اجتماعی و اخلاقی را در پی داشته.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با رد تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده است که «هیچ فسادی» در فوتبال وجود ندارد.

علی کفاشیان در مجمع فدراسیون فوتبال گفت: از سال ۹۰ تا ۹۳ تمامی سفرهای من به چهل مورد می‌رسید. البته سال گذشته به دلیل پست نایب‌رئیسی در AFC سفرهای اضافه‌ای انجام دادم. تنها من نیستم که سفر خارجی انجام می‌دهم. وزیر خارجه و معاونان او هم به سفرهای خارجی می‌روند.

کفاشیان یادآور شد: افراد برای تأیید فساد در فوتبال مدرک بیاورند. هیچ فسادی در فوتبال نیست و فقط تخلفاتی صورت گرفته. ورزشکار اگر مالیات پرداخت نمی‌کند چه ربطی به فدراسیون دارد.

XS
SM
MD
LG