لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

مربیان ایرانی قبولش نداشتند، در آمریکا سرمربی شد


در روزهایی که بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران خبرساز شده، بار دیگر یک ایرانی در آمریکا از دیوار موفقیت بالا رفت. امید نمازی به عنوان سرمربی تیم ملی زیر ۱۸ سال فوتبال آمریکا انتخاب شد.

نخستین اردوی این تیم، دو هفته بعد در فلوریدا برگزار می‌شود تا مهیای حضور در رقابت‌های بین‌المللی به میزبانی آرژانتین شوند. نمازی دستیار کارلوس کی‌روش در مسیر راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۴ بود. او پس از جدایی از تیم ملی ایران، مدتی به عنوان دستیار در تیم دختران و سپس به عنوان کمک مربی تیم ملی جوانان آمریکا، این تیم را در جام جهانی همراهی کرد.

پایگاه خبری ussoccer از سرمربیگری نمازی در تیم ۱۸ ساله‌ها و به راد فریدل در تیم ملی منهای ۱۹ سال خبر داده است. فریدل سابقه ۸۲ بازی ولی و سنگربانی در لیورپول و تاتنهام را دارد. او همچنین به عنوان تحلیلگر با شبکه بی بی سی و چند رسانه دیگر همکاری کرده است.

نمازی ۵۰ ساله در تمام سطوح باشگاهی فوتبال آمریکا بازی کرده. تب راموس ستاره سابق فوتبال آمریکا و سرمربی تیم ملی زیر ۲۰ سال این کشور، انتخاب فریدل و نمازی را در راستای کار مشترک و هماهنگی بیشتر در برنامه‌های تیم ملی، «بسیار مهم» ارزیابی کرد.

بازیکن سابق رئال بتیس در لالیگا گفت: هر دوی آنها در نتایج موفق اخیر تیم ملی جوانان نقشی کلیدی داشتند و ما قصد داریم با همکاری منسجم، کیفیت فنی بازیکنان جوانان را ارتقا ببخشیم.

امید در ایران

اردیبهشت ۱۳۹۰ وقتی نمازی به عنوان دستیار کی‌روش معرفی شد، اغلب مربیان شاغل در لیگ برتر این انتخاب را زیر سؤال بردند. علی پروین که روش کار نمازی در استیل آذین را دیده بود، از معدود پیشکسوتان فوتبال ایران بود که به حمایت از او پرداخت.

سرمربی پیشین تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس گفت: «امید را بسیار خوب می‌شناسم و می‌گویم آقای کی‌روش دستت درد نکند چون انتخاب خوبی داشتی. شنیدم برخی هنوز چیزی نشده به نمازی حمله کرده‌اند. خواهش می‌کنم به این بچه کاری نداشته باشید چون او هم تحصیل کرده و هم می‌داند چطور یک تیم را تمرین بدهد. پس بیخود به او حمله نکنید.»

برخی واکنش‌ها چنان تند و عصبی بود که دور از انتظار به نظر می‌رسید. اصغر شرفی در مصاحبه با سایت گل، خطاب به امید نمازی گفت: وقتی که به دنیا نیامده بودی، در فوتبال کار می‌کردم. اگر تو را ببینم یک سیلی به تو خواهم زد!

اظهار نظری که جریمه یا توبیخی از جانب فدراسیون فوتبال در پی نداشت. مجری برنامه ورزش از نگاه ۲ در شبکه دوم سیما نیز با صراحت، زدوبند را دلیل انتصاب نمازی دانست.

خداداد عزیزی به خبرگزاری ایسنا گفت: «نه امید نمازی را تا الان از نزدیک دیده‌ام و نه او را می‌شناسم. فدراسیون می‌تواند به کی‌روش بگوید ما یکی از بازیکنان بزرگ تیم ملی را کنار شما می‌گذاریم.»

محمدرضا کربکندی گفت کی‌روش احساس کرده نمازی از بقیه بی‌خطرتر است. جلال چراغپور هم گفت این انتخاب، هیچ توجیه فنی ندارد.

غلامحسین پیروانی به ایسنا گفت: «من این شخص را نمی‌شناسم. حتی الان که نام خانوادگی‌اش را به کار بردید در خاطرم نماند.»

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۹۶ سرمربی مترواستارز آمریکا بود و آشنایی‌اش با امید نمازی به سال‌های فعالیت او در آمریکا بازمی‌گشت. با این حال بیژن ذوالفقارنسب هم در برنامه ۹۰ گفت کی‌روش باید دستیار ایرانی داشته باشد و این دو نفری که انتخاب کرده «مارکار آقاجانیان و امید نمازی» چندان ایرانی نیستند!

پس از صعود به جام جهانی، تبعیض در اعطای پاداش و بی‌توجهی به کادر فنی حاشیه‌های زیادی را در تیم ملی ایجاد کرد. آنتونیو سیموئز و امید نمازی از تیم ملی جدا شدند.

کی‌روش هم که از جدایی یارانش ناراحت بود در نشست خبری، در واکنش به فعالیت جدید نمازی در فوتبال آمریکا گفت: «چندین بار عذرخواهی می‌کنم که امید را به عنوان دستیار انتخاب کردم. او بزرگترین اشتباه من بود.»

اما بعداً اشکان دژآگه نیز به آن ماجرا اشاره کرد. نام دژآگه مثل سیموئز، گاسپار، نمازی و آقاجانیان از فهرست پاداش‌ها خط خورده بود. فقط به این خاطر که مصدوم بوده و در سه بازی آخر حضور نداشته.

ستاره خط میانی تیم ملی به خبرآنلاین گفت: «برخی مسئولین فدراسیون این پاداش "مجوز وارادت خودرو" را دریافت کردند! لااقل بگویند چرا؟ آدم‌هایی حواله گرفتند که اصلاً یک قطره عرق هم برای تیم ملی نریختند اما بازیکنان که جانشان را دادند و مصدوم شدند، حقشان خورده شد.»

علی کفاشیان و مهدی محمدنبی که هر کدام یک حواله دریافت کرده بودند، نه توضیحی درباره جدایی مربیان دادند و نه پاسخی به اشکان دژآگه تا این موضوع هم مانند سایر ابهامات فوتبال ایران در خصوص فساد مالی و تبانی، رفته رفته به فراموشی سپرده شود.

امید نمازی فرزند دکتر مهدی نمازی‌زاده است که در دو رشته والیبال و بسکتبال در مسابقات جهانی دانشجویان شرکت داشته. نایب‌رییس سابق فدراسیون بسکتبال، با سوابقی چون قائم‌مقامی کمیته بسکتبال غرب آسیا، عضو کمیته اجرایی کنفدارسیون بسکتبال آسیا و استاد دانشگاه شهید بهشتی.

امبد هنگام تحصیلات پدرش در آمریکا در این کشور متولد شده. از شش سالگی تا ۱۸ سالگی در ایران بوده و سپس به آمریکا مهاجرت کرده. دو سال قبل واشینگتن پست درباره او نوشت: «نمازی در ایالت یوتا متولد شده. پس از سپری کردن دوران جوانی در ایران، همراه خانواده‌اش به آلکساندریا مهاجرت کرد. پدرش دانشجوی دانشگاه مریلند بود. امید هم در دانشگاه ویرجینیای غربی درس خواند.»

با وجودیکه دو سال است نمازی فعالیتی در فوتبال ایران ندارد اما تنش بین برخی مربیان داخلی با او همچنان ادامه دارد. محمود یاوری، آذر امسال به خبرگزاری ایلنا گفت: کی‌روش خیلی زود نسبت به مربیان ایرانی بدبین شد. می‌توانم بپرسم چرا؟ آقای نمازی به این سئوال جواب بدهد. او به کی‌روش اطلاعات غلط داد.

نمازی هم با صدور بیانیه‌ای گفت: من کسی بودم که با کی‌روش صحبت کردم تا با قلعه‌نویی در هتل اوین دیدار داشته باشد. سپس در هتل المپیک با حمید استیلی جلسه گذاشتیم. به اتفاق گاسپار و مارکار سر تمرینات تیم‌های تهرانی رفتم. حتی تبریز و اصفهان رفته و با مربیان صحبت می‌کردیم.

امید نمازی یادآور شد: «مسائل اخلاقی هم هست که بیرون از حرفه فوتبال است و اگر اینها را مطرح کنم وی باید ایران را ترک کند! اگر مجبور شوم دفعه آینده این اتفاقات را هم بیان خواهم کرد.»

یاوری در واکنش به بیانیه همکار سابقش در باشگاه استیل آذین، به خبرگزاری فارس گفت: امید نمازی هم اکنون در آمریکاست و عشق و حالش را می‌کند!

XS
SM
MD
LG