لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

رویای فوتبال ایران برای دومین صعود پیاپی به جام جهانی


مراسم قر‌عه‌کشی آخرین مرحله گروهی از مسابقات مقدماتی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ روسیه در قاره آسیا برگزار شد و ۱۲ تیم راه‌یافته به این مرحله، حریفان خود را شناختند.

در گروه A که ایران به عنوان سرگروه انتخاب شد، تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، چین، قطر و سوریه خواهند داشت. جالب اینکه ایران، کره جنوبی، ازبکستان و قطر در مسیر جام جهانی ۲۰۱۴ نیز هم‌گروه بودند.

ایران تاکنون چهار دوره در جام جهانی حضور یافته اما هرگز نتوانسته برای دو دوره پیاپی صعود کند. طلسمی که شاگردان کی‌روش امیدوارند این بار بشکند. خود او نیز گفته در صورت تحقق تمام شرایط و مهیا شدن نیازهای تیم ملی، صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی نیز غیرممکن نیست.

در گروه B با سرگروهی استرالیا، تیم‌های ژاپن، عربستان، امارات، عراق و تایلند حضور دارند. از هر گروه، دو تیم به طور مستقیم صعود می‌کنند. تیم‌های سوم با یکدیگر بازی خواهند کرد تا برنده دو مصاف رفت و برگشت، مجدداً در دو بازی رفت و برگشت با نماینده چهارم کونکاکاف رویارو شود.

هنوز فهرست کامل تیم‌های منطقه آمریکای شمالی برای دور نهایی مشخص نشده. اما در حال حاضر آمریکا، مکزیک، هندوراس، پاناما، ترینیداد و کاستاریکا شرایط بهترین در جدول گروه‌های مقدماتی دارند. در مرحله نهایی هم هر کدام از این تیم‌ها ممکن است نماینده چهارم کونکاکاف باشند.

کارلوس کی‌روش بعد از قر‌عه‌کشی گفت: قدرت در دو گروه توزیع شده. نباید تیم‌هایی مثل سوریه و قطر را دست کم گرفت. همه تیم‌های گروه ما قدرتمند هستند ولی ما قبلا با کره و قطر بازی کرده‌ایم و آمادگی خوبی برای این ر‌قا‌بت‌ها داریم.

او درباره موضوع جدایی‌اش از تیم ملی گفت: «الان زمان مناسبی برای صحبت در این باره نیست و امیدوارم در آینده شاهد اتفاقات خوبی برای فو‌تبا‌ل ایران باشیم.»

کره جنوبی تنها تیم از جمع ۱۲ کشور حاضر است که تمام بازی‌های دور قبلی را با پیروزی پشت سر گذاشته. هشت بازی و هشت پیروزی برای شاگردان اولی اشتیلیکه آلمانی که انگیزه فراوانی دارند برای جبران شکست‌های متوالی مقابل ایران.

کره تنها تیم آسیاست که در هر هشت دوره اخیر جام جهانی حضور داشته. آنها از جام جهانی ۱۹۸۶ تاکنون در تمام ادوار این مسابقات حاضر بوده‌اند.

ازبکستان در دوره قبلی توانست ایران را در ورزشگاه آزادی شکست دهد. آنها حالا حتی تیمی به مراتب بهتر از دوره پیشین شده‌اند و با هفت پیروزی از ۸ بازی، راهی مرحله نهایی شده‌اند.

حذف کره شمالی و بحرین در شرایطی رقم خورد که ازبکستان پنج امتیاز برتری نسبت به تیم دوم گروهش داشت.

الکساندر لوبانف سنگربان ذخیره ازبکستان در پرسپولیس بازی می‌کند. فوضیل موسایف از بازیکنان کلیدی سپاهان است. بهادر نسیم‌اوف هم پارسال برای پدیده مشهد توپ می‌زد.

قطر با این رویا به میدان خواهد آمد که پیش از میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، بتواند حضور در این رقابت‌ها را تجربه کند. آنها دور نخست مرحله گروهی را با صدرنشینی پشت سر گذاشتند و نتیجه ۱۵-۰ را مقابل بوتان رقم زدند که پرگل‌ترین پیروزی در تاریخ نه چندان طولانی فوتبال این کشور است.

چین شروع خوبی در مسابقات مقدماتی نداشت اما با تحمیل تنها باخت قطر، پایانی خوش را رقم زد. آنها یکی از بهترین لیگ‌های آسیا را دارند که از کوران آن، ترکیبی منسجم و آماده برای تیم ملی شکل گرفته است.

سوریه در حالی به مرحله نهایی صعود کرد که امتیاز میزبانی محروم بود و حالا دیدارش مقابل ایران نیز احتمالاً در عمان برگزار خواهد شد. این تیم که هفته گذشته با پیشنهاد سرمربیگری به ژوزه مورینیو خبرسار شد، در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، در هر دو بازی رفت و برگشت با ایران به تساوی رسید.

سوریه در دور نخست مرحله گروهی، بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت و بازیکنانش به خاطر مسائل داخلی، انگیزه فراوانی برای درخشش دارند. اما تحلیل قوای جسمانی باعث شد از ۱۱ گلی که دریافت کردند، پنج گل از دقیقه ۸۰ به بعد باشد.

تجربه دوره‌های پیشین و شگفتی‌های پرشمار حاکی از آن است که در هیچکدام از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره‌های مختلف، هیچ تیمی نمی‌تواند صعود خود را مسجل بداند. طبیعتاً این قاعده درباره ایران هم صدق می‌کند. تیمی با مشکلات سخت‌افزاری فراوان که در ماه‌های اخیر، بحث اصلی رسانه‌های ورزشی در ایران بوده است.

مجید جلالی سرمربی سایپا درباره قرعه ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «در چنین سطحی نمی‌توان گفت کدام حریف آسان یا کدام سخت است. فو‌تبا‌ل آن چیزی است که در زمین بازی می‌شود. سوریه می‌تواند تیم خطرناکی باشد و همین طور کره جنوبی می‌تواند بازنده باشد. پس باید از همه نظر آماده باشیم.»

ایران در نخستین مصاف، یازدهم شهریور میزبان قطر است و پنج روز بعد در چین به میدان خواهد رفت.

بازی‌ها فشرده خواهد بود و ایران ۱۵ مهر در ورزشگاه تاشکند مهمان ازبکستان است. پنج روز بعد هم باید در ورزشگاه آزادی به مصاف کره جنوبی برود.

تیم ملی فوتبال ایران ۲۵ آبان در آخرین بازی از دور رفت، میهمان سوریه است. یعنی بازی‌های دور رفت فقط دو ماه و نیم به طول خواهد انجامید و ایران و حریفانش باید برای جمع آوری ۱۵ امتیاز تلاش کنند.

دور برگشت از سوم فروردین سال ۹۶ کلید می‌خورد و تیم ملی باید در دوحه به زمین برود و پنج روز بعد در ورزشگاه آزادی میزبان چین باشد.

۲۳ خرداد، ایران میزبان ازبکستان است و نهم شهریور میهمان کره جنوبی. اگر داستان صعود ایران به بازی آخر کشیده شود، این تیم ۱۴ شهریور در ورزشگاه آزادی میزبان سوریه خواهد بود. پایانی بر مسیر طولانی صعود به جام جهانی. جامی که فعلاً فقط حضور روسیه به عنوان میزبان در آن قطعی است.

XS
SM
MD
LG