لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

انتخابات فدراسیون فوتبال، دموکراتیک یا مهندسی شده؟


پس از چند بار تغییر تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، هجدهم اردیبهشت قرار است مدیران چهار سال آینده مهمترین فدراسیون ورزشی ایران مشخص شوند.

دلیل ​تعویق چندباره این بود که هیئت دولت مجوز برگزاری انتخابات را صادر نکرده است. وزارت ورزش به فدراسیون قول داده این مجوز را دریافت و پیش از برگزاری انتخابات در اختیار فدراسیون قرار دهد.

سازمان بازرسی هم در نامه‌ای به فدراسیون اعلام کرد از آنجایی که اساسنامه فدراسیون به تأیید هیئت دولت نرسیده، برگزاری انتخابات غیرقانونی خواهد بود. وزارت ورزش برای جلب رضایت این سازمان، با ارسال نامه خواستار برگزاری انتخابات شده.

اگر آرا به حد نصاب نرسد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و دو نفری که بیشترین رای را کسب کرده‌اند، با نصف به علاوه یک رای می‌توانند روی صندلی ریاست فدراسیون بنشینند.

اما علی کفاشیان پیشتر گفته بود «اگر نامزدها دو سوم آرا را به دست نیاورند، مجمع تنفس می‌دهد تا افراد جدید ثبت‌نا‌م کنند و مجددا رای‌گیری شود.» اظهاراتی که شائبه توافق برای تمدید ریاست کفاشیان را در پی داشت.

این در حالی است که در انتخابات اسفند ۹۰ کفاشیان ۳۹ رای، قریب ۲۳ رای و عزیزالله محمدی ۱۱ رای آوردند تا کفاشیان و قریب به دور دوم بروند. در آن مرحله کفاشیان برنده شد و ثبت نام مجددی در میان نبود.

نحوه برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و ساختار مجمع رای‌دهندگان، به نحوی است که گویی در ابتدا گزینه نهایی را برگزیده و سپس برایش انتخابات برگزار می‌کنند تا جنبه رسمی و قانونی به خود بگیرد.

این موضوع از دولت‌های پیشین وجود داشته و بارها با افزایش تنش بین نامزدها با مسئولان ورزشی، کار به دخالت فدراسیون‌های جهانی و حتی تعلیق فدراسیون مربوطه کشیده شده است.

اینک بحث درباره دموکراتیک بودن انتخابات پیش رو یا مهندسی شدن آن بالا گرفته است. ۱۴ نفر از متقاضیان احراز پست‌های مدیریتی مختلف، از سوی کمیته‌ سه‌نفره تایید صلاحیت این فدراسیون کنار گذاشته شده‌اند.

کمیته‌ تایید صلاحیت فدراسیون فو‌تبا‌ل پس از بررسی مدارک کلیه افرادی که برای پست‌های مختلف فدراسیون فو‌تبا‌ل ثبت‌نا‌م کرده‌ بودند، ۲۰ نفر را تایید صلاحیت کرده و طبق گزارش خبرگزاری‌ها، اسامی آنها را برای تایید نهایی به «ارگان‌های ذی‌صلاح» داده است.

برای پست ریاست فدراسیون فو‌تبا‌ل مصطفی آجرلو، مهدی تاج و عزیزالله محمدی واجد شرایط شناخته شدند که پیشینه هر سه نفر، نظامی است.

برای نایب رییسی علی کفاشیان و علی فتح‌الله‌زاده رقابت خواهند کرد که در خصوص قطعیت حضور هر دو نفر، ابهاماتی مطرح شده. جالب اینکه برای انتخابات هیئت رییسه، فتح‌الله‌زاده رد صلاحیت شده اما برای انتخابات نایب‌رییسی حضور دارد!

برای مسئولیت نایب رییس دوم، منصور قنبرزاده و محمود اسلامیان ثبت نام کرده و تایید شدند. الهه عرب‌عامری هم در انتخاباتی بدون رقیب، نایب رییس امور بانوان خواهد شد.

غلامرضا بهروان برای احراز مسئولیت نمایندگی هیات‌های فو‌تبا‌ل، به خاطر شرایط سنی رد صلاحیت شد تا عبدالکاظم طالقانی تنها نماینده واجد شرایط در انتخابات باشد.

برای پست نمایندگی مدیران عامل باشگاه‌ها هم محمود شیعی تنها کسی است که در انتخابات حضور خواهد یافت تا رقابتی در میان نباشد.

در بخش هیات رییسه که قلب تپنده فدراسیون فوتبال است، حتی یک فوتبالیست سابق یا یک چهره اقتصادی موفق هم حضور ندارد و تعدادی از داوران بازنشسته با مسئولین رده های میانی فوتبال حضور دارند که اغلب در مسئولیت‌های قبلی نیز کارنامه موفقی نداشته اند.

حیدر بهاروند، ناصر گودرزی، سعید عباسی، عباس صوفی، مراد حاج‌جعفری، حبیب‌الله شیرازی، شهرام دبیری، فریدون اصفهانیان، غلام‌رضا شاه‌کرمی و هدایت‌ ممبینی متقاضیان عضویت در هیئت رییسه هستند. برخی از این نفرات در انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتند.

برای راهیابی به جمع اعضای هیئت رییسه علی فتح‌الله‌زاده، شهامت عباسی، خداداد افشاریان، حسن کامرانی‌فر، میرشاد ماجدی، علیرضا یزدانی، احمدرضا براتی، علی خسروی، علیرضا دهقان، شهاب جهانیان، رسول فروغی و علیرضا سهرابی شانسی نخواهند داشت زیرا رد صلاحیت شده‌اند.

سرنوشت باشگاه‌ها پس از برگزاری انتخابات، با ابهاماتی مواجه است. وحید امیری بازیکن همیشه آرام تیم ملی خطاب به مسئولان تیمش گفته: شرم کنید. پنج ماه است که یک ریال هم نگرفته‌ایم.

اکبر دارستانی به خاطر مشکلات این باشگاه و فشارهای روحی، جان خود را از دست داد. امیرارسلان مطهری به خاطر حل نشدن مسئله اسکان، چند هفته از تیمش دور ماند. کار به جایی رسید که قنبرزاده مدیرعامل این باشگاه از فدراسیون فوتبال خواست تا مشکل شام و نهار تیمش را حل کند!

خبرگزاری ایسنا با بیان مشکلات باشگاه نفت می‌نویسد: تیمی که بدون اردو راهی مسابقات می‌شود، پولی برای تغذیه بازیکنانش ندارد و مدیرش در تامین نیازها ناتوان مانده، چطور می‌خواهد مسوولیت دفاع از حقوق تمام تیم‌ها در لیگ‌های مختلف فوتبال ایران را برعهده بگیرد؟

مشکلات رقیب او در انتخابات از جنس دیگری است. محمود اسلامیان با مسئولیت‌ها و دغدغه‌های غیرورزشی است و به سختی می‌تواند مسئولیت تمام‌وقت سازمان لیگ فوتبال را به عهده بگیرد. صندوق بازنشستگی کشوری فقط یکی از مسئولیت‌های غیر فوتبالی اوست.

XS
SM
MD
LG