لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

فارین پالیسی: آمریکا می‌دانست صدام به ایران حمله شیمیایی می‌کند


 قربانیان حلبچه
قربانیان حلبچه
نشریه فارین پالسی بر اساس اسنادی که به دست آورده، گزارش داده است که ایالات متحده آمریکا در حالی که از تمایل عراق برای حمله شیمیایی به ایران آگاه بود، به صدام حسین کمک‌های اطلاعاتی ارائه کرده است.

به گزارش رویترز، این نشریه آمریکایی با استناد به اسنادی که اخیرا از طبقه‌بندی محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، خارج شده‌اند، همچنین بر اساس مصاحبه با چند مقام سابق آمریکا نوشته است که آمریکا در سال ۱۹۸۳ می‌دانسته که صدام در استفاده از بمب‌های شیمیایی سارین یا خردل علیه ایران تردید نخواهد کرد.

عراق در طول جنگ با ایران از سال ۱۹۸۳ تا ۸۸ چندین بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده بود.

برپایه این گزارش در یک سند فوق محرمانه سیا آمده که در سال ۱۹۸۳ ابراز نگرانی شده بود که در صورت ادامه حملات شیمیایی عراق علیه ایران، احتمال پیدا شدن لاشه یک بمب شیمیایی با مارک عراق توسط نیروهای ایران زیادتر می‌شود، موضوعی که ایران می‌تواند به عنوان شاهدی مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی توسط آمریکا به سازمان ملل نشان دهد.

این گزارش می‌افزاید با این حال، در سال ۱۹۸۷ آمریکا از طریق تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد که نیروهای نظامی عظیمی از ایران در تدارک حمله به شهر بصره در جنوب عراق هستند. همچنین ایرانی‌ها نقاط ضعف استراتژیک در عراق را دریافته بودند.

این گزارش می‌گوید که رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا طی یادداشتی در جواب این گزارش نوشته بود که «پیروزی ایران قابل قبول نیست» و این کشور تصمیم می‌گیرد که دولت عراق را از وقایع جاری آگاه و کمک‌های اطلاعاتی خود را به دولت صدام حسین ارائه دهد. نیروهای صدام بعد از گرفتن اطلاعات در سال ۱۹۸۸ بمباران شیمیایی سنگینی علیه ایران در فاو انجام دادند.

برپایه این گزارش این اسناد نشان می‌دهد که عراق در چندین نوبت از بمب‌های شیمیایی علیه ایران استفاده کرده بود و هر بار صدها و هزاران نیروی نظامی ایران کشته شده بودند.

این گزارش می‌افزاید سرهنگ ریک فرانکونا وابسته نظامی آمریکا در عراق هنگام حمله شیمیایی سال ۱۹۸۸ می‌گوید: «عراقی‌ها هرگز به ما نگفتند که مایل به استفاده از گاز اعصاب علیه ایران هستند، لازم هم نبود که بگویند، ما خودمان می‌دانستیم».

عراق در سال ۱۹۸۸ با حمله شیمیایی به حلبچه، پنج هزار کرد عراقی را کشت.
XS
SM
MD
LG