لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

فرانسه تحویل سلاح‌های سنگین به شورشیان سوری را «بررسی می‌کند»


تکه‌ای از جنگنده میگ ۲۱ که گفته می‌شود به دست شورشیان در استان ادلب سرنگون شده است. تصویر مربوط به ویدیویی است که روز سه‌شنبه چهارم سپتامبر بر روی اینترنت قرار گرفته است
تکه‌ای از جنگنده میگ ۲۱ که گفته می‌شود به دست شورشیان در استان ادلب سرنگون شده است. تصویر مربوط به ویدیویی است که روز سه‌شنبه چهارم سپتامبر بر روی اینترنت قرار گرفته است
یک منبع دیپلماتیک می‌گوید که فرانسه کمک‌های خود را به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه در این کشور آغاز کرده و احتمال دارد به شورشیان سلاح سنگین تحویل داده شود.

به گزارش رویترز، این منبع افزود که پاریس در حال بررسی ارسال توپخانه سنگین به مخالفان بشار اسد به منظور حمایت از این مناطق در مقابل حملات نیروهای دولتی است.

فرانسه هفته پیش اعلام کرده بود که مناطقی در شمال و جنوب سوریه که از کنترل نیروهای دولتی خارج شده است را شناسایی کرده است. پاریس معتقد است که این مناطق این امکان را فراهم می‌آورد که با اداره محلی، ساکنان را از مهاجرت به کشورهای دیگر، بی‌نیاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این منبع دیپلماتیک گفته است: «در مناطقی که نظام حاکم بر سوریه کنترل آنها را از دست داده همچون منطقه تل رفعت که از پنج ماه پیش به دست مخالفان افتاده، شوراهای انقلابی محلی به منظور کمک به ساکنان و اداره این مناطق تشکیل شده تا از ایجاد آشوب‌های مشابه عراق پس از سرنگونی نظام پیشین این کشور جلوگیری شود.»

این منبع خاطرنشان کرده است که فرانسه از روز جمعه گذشته، ارائه کمک و پول به پنج اداره محلی در سه استان دیرالزور، حلب و ادلب که حدود ۷۰۰هزار نفر در آنها زندگی می‌کنند را آغاز کرده است.

فرانسه هفته پیش وعده پرداخت ۶.۲۵ میلیون دلار اضافی برای کمک به سوری‌ها را داد.
غیرنظامیان ساکن مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در سوریه، در معرض حملات هوایی پیاپی نیروهای نظام بشار اسد هستند.این مسئله ابهام‌هایی درباره پیشنهاد فرانسه درباره حمایت از غیر نظامیان و قانع کردن آنها به چشم پوشی از مهاجرت به وجود آورده است.

منبع آگاه در مصاحبه با رویترز پذیرفت که این مناطق، همچنان در معرض حملات‌ گاه‌به‌گاه نیروهای دولتی سوریه قرار می‌گیرند. او اما احتمال کنترل آنها توسط نیروهای دولتی را «بسیار بعید» دانست. او گفت که ساکنان این مناطق خواستار مجهز شدن به سلا‌ح‌های ضد هوایی شده‌اند.»

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد: «ما درحال بررسی جدی این پیشنهاد هستیم و می‌دانیم که می‌تواند عواقب خطرناک و پیچیده‌ای داشته باشد.»

برقراری مناطق پرواز ممنوع بر فراز سوریه که جنگنده‌های خارجی در آنها گشت‌زنی می‌کنند، می‌تواند باعث پوشش هوایی مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح را تامین کند. اما احتمال صدور مجوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به این منظور در سایه مخالفت‌های روسیه و چین که از حق وتو برخودارند، بعید به نظر می‌رسد.

این منبع دیپلماتیک که رویترز نامی از وی نبرده خاطرنشان کرده است که پاریس گفت‌و‌گوهای خود را با مخالفان مسلح بشار اسد در هفته‌های اخیر دوچندان کرده است، «با وجود اینکه در حال حاضر مشاوران نظامی فرانسوی به مخالفان در سوریه کمکی نمی‌کنند.»

او همچنین گفت که فرانسه برای نزدیک شدن روابط میان مخالفان سیاسی و مخالفان مسلح بشار اسد تلاش می‌کند.
XS
SM
MD
LG