لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

دست‌اندرکاران سینمای فرانسه خواستار آزادی مستندسازان ایرانی شدند


انجمن‌ها و دست‌اندرکاران سینمای فرانسه ضمن محکومیت بازداشت شش مستندساز و تهیه‌کننده ایرانی، خواستار آزادی آنها شدند.

«دست‌اندرکاران فستیوال کن»، «انجمن کارگردانان»، «انجمن نویسندگان، آهنگسازان و کارگردانان فرانسه»، «سینما تک» فرانسه و شرکت پخش «کانیبال فیلم»، و شرکت فروش «واید منیجمنت» از جمله انجمن‌ها و شرکت‌هایی هستند که خواستار آزادی این شش نفر شده‌اند.

بیش از یک هفته‌ است که مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، ناصر صفاریان، شهنام بازدار، محسن شهرنازدار(همگی مستندساز) وکتایون شهابی(تهیه‌کننده)، به اتهام «جاسوسی و فروش فیلم به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی» دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

این دستگیری‌های پس از آن صورت گرفت که شبکه فارسی بی بی سی فیلمی از زندگی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران به روی آنتن برد؛ پخش این فیلم در حالی صورت گرفت که برپایه برخی گزارش‌ها بر روی این شبکه بار دیگر پارازیت فرستاده شد.

پس از نمایش این فیلم بود که حملات به شبکه بی بی سی در رسانه‌های دولتی و نزدیک به حکومت علیه بی‌بی‌سی افزایش یافت و وزارت اطلاعات هم از بازداشت «افراد مرتبط» با این شبکه سخن گفت.

در همین زمینه غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه نیز درباره افراد بازداشت‌شده گفته بود این افراد «به صورت غیرقانونی مطالبی را تهیه می‌کردند و در اختیار بی‌بی‌سی قرار می‌دادند» و «با گزارش رسمی وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفتند.»

این در حالی است که صادق صبا، مدير بی بی سی فارسی در گفت‌و‌گو با راديو فردا، تاکيد کرده است بی بی سی فارسی هيچ همکار و خبرنگاری در ايران ندارد و به هيچ مستندساز و برنامه سازی در داخل ايران سفارش ساخت مستند و برنامه‌ای را پيشنهاد نکرده است.

اکنون در بیانیه‌ای که انجمن‌ها و دست‌اندرکاران سینمای فرانسه منتشر کرده‌اند، آنها همچنین نسبت به وضعیت همکاران ایرانی خود که در بازداشت هستند ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این کامنوش شهابی، خواهر کتایون شهابی ( تهیه‌کننده) در گفت‌وگوبا رادیو فردا گفته بود که مسئولان هنوز اجازه نداده‌اند که کتایون شهابی با خانواده ملاقات داشته باشد.

وی همچنین درباره نحوه دستگیری خواهرش به رادیو فردا گفت: «وقتی خواهرم در را باز می‌کند، اين افراد وارد خانه می‌شوند و می‌گويند که ازطرف وزارت اطلاعات آمد‌ه‌ايم و می‌خواهيم که منزل شما را تفتيش کنيم و مدرکی هم از طرف وزارت اطلاعات نشان می‌دهند. ..همه وسايل خواهرم نظير کامپيوتر و تعدادی فيلم و سی دی را با خودشان می‌برند و بعد ... به اتفاق خواهرم به دفتر او مراجعه می کنند و در آنجا دسته چک، پاسپورت، کليه مدارک و کامپيوتر او را جمع می کنند و بعد می‌گويند که ما حکم جلب شما را هم داريم. حکم بازداشت خواهرم را نشان می‌دهند و ايشان را با خودشان ظاهرا به اوين می برند.»

پیش از این خانه سینمای ایران، دست‌اندرکاران فستیوال ونکوور و فستیوال مانهایم-هایدلبرگ آلمان نیز خواستار آزادی این شش نفر شده بودند.
XS
SM
MD
LG