لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

دهها هزار مصری برای یازدهمین روز خواستار رفتن مبارک شدند


 میدان تحریر(آزادی) روز جمعه
میدان تحریر(آزادی) روز جمعه
در یازدهمین روز از اعتراض‌ها که از سوی مخالفان در مصر «روز رفتن» نامگذاری شده، دهها هزار تن در شهرهای مصر دست به تظاهرات زدند و خواستار کنار رفتن حسنی مبارک شدند.

‌آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که میدان تحریر(آزادی) قاهره مملو از معترضان است؛ در اسکندریه نیز معترضان با حضور در خیابان‌ها شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند.

تظاهرات روز جمعه نسبت به درگیری‌های خونین چهارشنبه و پنجشنبه، بسیار آرام‌تر است و تنها خشونت‌های معدود و محدودی گزارش شده است.

اعتراض‌های روز جمعه در حالی است که یک روز پیش از آن حسنی مبارک در مصاحبه با کریستین امانپور گفته بود که اگر کناره‌گیری کند کشور در «هرج و مرج» فرو می‌رود.

رئیس جمهوری مصر از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا تحت فشار است که دوران گذار به دموکراسی را فورا آغاز کند.

روز پنجشنبه عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که رئیس جمهوری مصر به مطالبات قانونی و مشروع معترضان پاسخ داده است؛ وی با این حال تاکید کرد که در طول گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی این امکان وجود دارد که به دیگر مطالبات مطرح شده نیز پاسخ داده شود.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت واشینگتن از عمر سلیمان خواسته است که هدایت دولت انتقالی را به عهده بگیرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا تاکنون به صورت علنی خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک نشده‌اند اما در عین حال تاکید کرده‌اند که گذار به سوی دموکراسی باید فورا آغاز شود.

واشینگتن همچنین خشونت‌ها و محدویت برای خبرنگاران را محکوم کرده و خواستار تضمین امنیت تظاهرات‌کنندگان از سوی حکومت مبارک شده است.

با این حال شماری از سناتورهای برجسته آمریکایی مانند جان مک‌کین و جان کری به صراحت خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک شده‌اند.

روز جمعه سران اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار گذار فوری به دموکراسی در مصر شدند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم خواستار گذار «آرام و مسالمت‌آمیز» مصر به دموکرسی شده است.

با این حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، با انتقاد از بان کی مون، مواضع وی را سیاسی خوانده و گفت سازمان ملل در جایگاهی نیست که به کشورهای مستقل «توصیه سیاسی» بکند.
XS
SM
MD
LG