لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

پاداش قهرمانی آسیا؛ لغو سفر تیم ملی فوتسال زنان ایران


تیم ملی فوتسال زنان ایران که در جام ملت‌های آسیا قهرمان شده است، به تورنمنت جهانی ۲۰۱۵ در گواتمالا اعزام نخواهد شد.

فوتسال بانوان ایران در مرحله مقدماتی با تیم‌های برزیل، پرتغال و کاستاریکا در گروه A قرار دارد و با غیبت ایران، در این گروه فقط سه تیم حضور خواهند یافت.

براساس قرعه‌کشی مسابقات در گروه B نیز تیم‌های اسپانیا، روسیه، گواتمالا و ژاپن با هم رقابت می‌کنند. ژاپن که با پذیرش شکست از ایران به عنوان نایب قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسید، حالا تنها نماینده آسیا در این مسابقات خواهد بود.

به گزارش ورزش سه به دلیل «عدم انجام هماهنگی لازم در زمان مناسب» نماینده اول آسیا نمی‌تواند در تورنمنت جهانی شرکت کند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در حاشیه فستیوال استعدادیابی دختران درباره ابهامات اعزام تیم ملی فوتسال زنان به گواتمالا گفت: «به دلیل اینکه کشور گواتمالا در ایران سفارتخانه ندارد، برای گرفتن ویزا مجبوریم به آلمان سفر کنیم، اما مشکل اساسی دیگر این بود که برای سفر به آلمان هم نیازمند ویزا هستیم.»

قرعه‌کشی مسابقات برگزار شده و تیم ایران حریفانش را شناخته اما دختران ایرانی با وجود دعوت به اردو، راهی مسابقات نخواهند شد. کفاشیان در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته: تلاش کردیم ویزای فرودگاهی بگیریم اما این اتفاق تا الان رخ نداده. قرار بود به مکزیک برویم و از آنجا ویزا بگیریم اما گواتمالا اعلام کرده هزینه این سفر را نمی‌دهد.

آقای کفاشیان که حاضر به اعلام مشکل مالی فدراسیون و اولویت نداشتن فوتبال و فوتسال زنان در اعزام‌های بین‌المللی نیست، توضیح نداد بر چه اساسی انتظار دارد میزبان مسابقات، هزینه سفر تیم ملی ایران را بپردازد!

او در پاسخ به سؤال ایسنا که آیا حیف نیست این موقعیت از دست برود، گفت: «بله حیف است که این فرصت را از دست بدهیم اما من هم حیف هستم!»

مسئولین فدراسیون فوتبال در شرایطی به نبودن سفارت گواتمالا در تهران اشاره می‌کنند که تیم‌های مردان ایران در رشته‌های مختلف، از آمریکا تا گواتمالا بارها به کشورهایی اعزام شده‌اند که سفارتخانه‌ای در ایران ندارند. آخرین مورد، اعزام تیم ملی فوتبال ایران به گوام است.

گواتمالا بارها میزبان ورزشکاران مرد ایرانی بوده. سال ۲۰۰۰ هم تیم ملی فوتسال مردان ایران راهی گواتمالا شد و در جام جهانی بازی کرد. شش سال بعد هم تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان ایران راهی گواتمالا شدند و در مسابقات جهانی به روی تشک رفتند.

حالا فوتسال زنان در شرایطی از سفر باز می‌ماند که ملی پوشان در بهترین فرم ورزشی خود قرار دارند و با غلبه بر ژاپن، جام آسیا را برای اولین بار در تاریخ ورزش بانوان ایران «در یک رشته توپی»به ایران آوردند. فرشته کریمی هم عنوان بهترین بازیکن آسیا را نصیب خود کرد.

وزیر ورزش در مراسم تجلیل از فوتسالیست‌ها گفته بود: «دو دقیقه از بازی شما را دیدم و بسیار مشعوف شدم. نه برای پیروزی، بلکه چون دختران ما فضایی را پیدا کردند تا به این شکل موفق باشند. امیدوارم در رویدادهای پیش رو کاپیتان تیم -نیلوفر اردلان- نیز همراه‌تان باشد.»

با توجه به این اظهارات، همان فضای محدود، مسدود شده. نه فقط کاپیتان همراه تیم نخواهد بود، بلکه کل اعضای تیم و کادر فنی، فرصت حضور در مسابقات را از دست داده‌اند.

محمود گودرزی خطاب به اعضای تیم ملی گفته بود: «مقام رهبری از قهرمانی‌تان ابراز خشنودی کردند و به من گفتند پیام تبریکشان را به شما ابلاغ کنم.»

با این حال، ابراز شادمانی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و ورزشی از قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان ایران، برای تأمین هزینه اخذ روادید و سفرشان به گواتمالا کافی نبوده است.

XS
SM
MD
LG