لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

تاکید رهبران گروه هشت بر اقدام هماهنگ برای ثبات بازار نفت


نشست جی هشت
نشست جی هشت
رهبران گروه هشت روز شنبه تاکید کردند که این کشورها آمادگی دارند برای ثبات بازار نفت به اقداماتی دست بزنند که عرضه نفت دچار اختلال نشود.

در اقدامی نادر در بیانیه‌ پایانی گروه هشت، آژانس بین‌المللی انرژی مسئول هماهنگی میان این کشورها شده است.

ناظران معتقدند این اقدام گروه هشت افزون بر اینکه راه را برای اوباما برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برای دومین بار در طول دو سال هموارتر می‌کند، پیامی به ایران است که درصورت اختلال در بازار نفت این کشورها به طور هماهنگ عمل خواهند کرد.

در بیانیه پایانی گروه هشت آمده است: «با توجه به احتمال اختلال بیشتر در فروش نفت و انتظار افزایش تقاضا در ماه‌های آینده، ما اوضاع را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت و آمادگی داریم که که از آژانس بین‌المللی انرژی بخواهیم تا اقدام مقتضی را انجام دهد تا عرضه نفت به بازار سرموقع و به طور کامل صورت پذیرد.»

به گفته مایکل فرمان، یک مشاور ارشد کاخ سفید، گرچه در بیانیه پایانی به ذخایر استراتژیک اشاره مستقیم نشده اما مقصود اصلی همین ذخایر است.

در حالی که بهای بالای سوخت در آستانه انتخابات برای اوباما مسئله‌ساز شده، گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار در طول دو سال به ذخایر استراتژیک آمریکا روی بیاورد.

اکنون و در آستانه اجرای تحریم‌های تازه آمریکا در ماه ژوییه و تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا در ماه ژوئن علیه ایران، این بیانیه یک دستاورد سیاسی برای باراک اوباما به شمار می‌رود.

با این حال اوباما در معرض این انتقاد جمهوری‌خواهان قرار دارد که امنیت ملی را ابراز رقابت‌های انتخاباتی می‌کند.

رهبران گروه هشت همچنین به اهمیت باقی ماندن یونان در حوزه یورو تاکید کردند.

در بیانیه پایانی گروه هشت از اقدامات رهبران اروپایی برای برون‌رفت از بحران مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا حمایت شده است.

در این بیانیه بر اقداماتی که همزمان میزان «اعتماد»، «ثبات» و «رشد» اقتصادی را افزایش دهد، تاکید شده است.
XS
SM
MD
LG