لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

رابرت گیتس مذاکره آمریکا با طالبان را تایید کرد


یک روز پس از آنکه رئیس جمهور افغانستان از مذاکره ایالات متحده با طالبان خبر داد، رابرت گیتس با تایید این خبر گفت این گفت‌وگوها در مراحل مقدماتی قرار دارد.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه در این تماس‌ها شماری از کشورها و از جمله ایالات متحده شرکت داشته‌اند، گفت: «این تماس‌ها در حال حاضر در مراحل بسیار ابتدایی است.»

رابرت گیتس همچنین اظهار داشت، پیش از هرگونه گفت‌وگوی اساسی با طالبان این نکته حائز اهمیت است که «چه کسی واقعا طالبان را نمایندگی می‌کند.»

وزیر دفاع آمریکا که با شبکه سی ان ان گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «ما نمی‌خواهیم با کسی مذاکره کنیم که در واقع به جایی وابسته نباشد.»

‌حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، روز شنبه گفته بود که آمریکا و قوای خارجی در حال مذاکره با گروه طالبان هستند.

‌با این حال در همان روزی که حامد کرزی سخن از مذاکره آمریکایی‌ها با گروه طالبان به میان آورد، این گروه در یک حمله خونین به پاسگاهی در کابل ۹ نفر را به قتل رساند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، طبق اعلام قبلی باید از ماه آینده میلادی به طور تدریجی از شمار نیروهای آمریکایی بکاهد. قرار است تا سال ۲۰۱۴ همه نیروهای رزمی خارجی از افغانستان خارج شوند.

یک سال و نیم پیش باراک اوباما با افزایش شمار نیروهای آمریکایی تلاش کرد طالبان را مهار کرده و مجالی برای بازسازی سیاسی و امنیتی افغانستان فراهم آورد.

اکنون که اسامه بن لادن هم کشته شده و آمریکا با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند، اوباما در داخل تحت فشار است که نیروهای آمریکایی را در افغانستان کاهش دهد.

رابرت گیتس به تازگی گفته بود که ۱۳۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان، پیشرفت‌های «اساسی» در این کشور داشته‌اند؛ وی با این حال از نیروهای ناتو خواسته است که در خروج از افغانستان شتاب نکنند.

وی روز یکشنبه در مصاحبه با سی ان ان گفت که برای کشور جنگ‌زده افغانستان گزینه‌های زیادی در پیش رو است و تصمیم به کاهش نیروهای آمریکایی در این کشور به عهده شخص باراک اوباما است.

رابرت گیتس تصریح کرد: «هر تصمیمی که باراک اوباما بگیرد آمریکا به هرحال شمار قابل توجهی نیرو در افغانستان خواهد داشت.»

رابرت گیتس که قرار است ماه آینده میلادی بازنشسته شود به سی ان ان گفت: «می‌دانم که مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند.»

شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های طالبان و القاعده را روز جمعه به دو بخش جداگانه تقسیم کرد که به گفته دیپلمات‌ها می‌تواند گامی به سوی به ثمر نشستن مذاکرات با طالبان باشد.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از جدا شدن تحریم‌های طالبان و القاعده اظهار داشت که این اقدام «پیام روشنی به طالبان بود» که آنها دریابند اگر از القاعده جدا شوند و خشونت را کنار بگذارند برای آنها آینده‌ای در افغانستان وجود خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG