لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

نشست دانشمندان آمریکایی، چینی و بریتانیایی درباره اصلاح ژن انسان


دانشمندان علم ژنتیک آمریکا، چین و بریتانیا برای رایزنی درباره اصلاح ژن‌های انسانی گرد هم می‌آیند.

اصلاح ژن می‌تواند بشارت‌دهنده درمان بیماری‌ها باشد و هم می‌تواند روشی برای تولد نوزادان تراریخته باشد.

نوزادان تراریخته از ژن‌های دستکاری شده جنین به‌وجود می‌آیند.

مباحث اخلاقی و همچنین به ارث گذاشتن ژن‌های تغییر یافته برای نسل‌های بعد دو موضوعی هستند که درباره آنها نگرانی‌هایی وجود دارد.

به گزارش رویترز، گردهمايی مذکور برای بحث در مورد اثرات و پیامدهای اصلاح ژن انسانی با حضور دانشمندان آکادمی علوم چین و انجمن سلطنتی بريتانيا در آکادمی ملی علوم ايالات متحده در ۱۰ آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

اصلاح ژن می‌تواند بشارت‌دهنده درمان بیماری‌ها باشد و هم می‌تواند روشی برای تولد نوزادان تراریخته باشد.

فنآوری موسوم به CRISPR-Cas9 (آنزیمی که به قیچی‌های ژنتیکی معروف است) به دانشمندان این امکان را می‌دهد که ژ‌ن‌های معیوب را شناسایی و اصلاح کنند.

این فناوری به دانشمندان و شرکت‌های دارویی این نوید را داده که ژن‌های معیوب را بازنویسی کنند؛ اما در عین حال این نگرانی وجود دارد که این علم به عنوان راهی برای تولید جنین تراوری شده و دستکاری جنین کودکان طبق میل والدین بشود.

پاول نورس رئیس انجمن سلطنتی بریتانیا می‌گوید که اصلاح ژن انسان می‌تواند نویدبخش سلامت و تندرستی انسان باشد، اما همچنین به نگرانی‌های اخلاقی و اجتماعی نیز دامن می‌زند.

رئیس انجمن سلطنتی بریتانیا می‌گوید: «این موضوع حیاتی است و ما نیز درباره حرف و حدیث‌هایی که در سطح جهانی مطرح می‌شود، همچنین به خطرات و فواید آن آگاهی داریم و کنفرانس آتی نیز عرصه‌ای برای بررسی این موضوعات خواهد بود».

به غیر از کنفرانس آذرماه واشینگتن، کمیته‌ای نیز در سال آینده گزارشی را به‌عنوان راهنمای استفاده مسئولانه از اصلاح ژن انسانی منتشر خواهد کرد.

از زمانی که محققان دانشگاه «سون یات سن» چین نتیجه تحقیقات خود در زمینه اصلاح ژن را در ماه آوریل سال جاری منتشر کردند، چین هم یک پای اساسی مباحث مربوط به مهندسی ژنتیک شده است.

تغییر ژن تاثیرات ناشناخته‌ای را می‌تواند بر روی نسل انسان باقی بگذارد.

تحت تاثیر قراردادن تخمک، اسپرم و جنین با تغییر سلول‌های دیگر بدن که زاینده نیستند متفاوت است.

چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علوم ژنتیک، به‌ویژه اصلاح ژن‌ها است.

به تازگی در چین شرکت‌هایی دارویی مانند نوارتیس و آسترازنکا بر روی فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کرده‌ا‌ند.

XS
SM
MD
LG