لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

زرافه‌ها شب‌ها برای هم زمزمه می‌کنند


ما با صدای انواع حیوانات آشناییم. شیرها می‌غرند، سگ‌ها واق واق می‌کنند و طوطی‌ها جیغ می‌زنند ولی وقتی به زرافه فکر می‌کنید چه صدایی به نظرتان می‌آید؟

این حیوانات گردن‌دراز صداهایی شبیه خرناس یا شلیک از دماغ‌شان بیرون می‌دهند اما روی این صدا نمی‌شد اسم قشنگی گذاشت تا این‌که به تازگی دانشمندان دریافته‌اند که زرافه‌ها به خاطر شکل فیزیکی‌شان نمی‌توانند صدای قابل توجهی از خودشان دربیاورند؛ چونکه سخت است که جریان هوا از گردن دراز‌شان بگذرد و به دماغ‌شان برسد.

پژوهشگر اتریشی، بعد از بررسی حدود هزار ساعت صدای ضبط شده زرافه‌ها در سه باغ وحش اروپایی متوجه شد زرافه‌ها شب‌ها به ظور عجیبی زمزمه می‌کنند.

بعضی دیگر از دانشمندان میگویند زرافه‌ها صدایی با فرکانس بسیار پایین دارند که گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست. مثل صدایی که فیل‌ها برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند.

آنگلا اشتوگر، پژوهشگر اتریشی، بعد از بررسی حدود هزار ساعت صدای ضبط شده زرافه‌ها در سه باغ وحش اروپایی دریافته شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد آنها صدایی با فرکانس پایین برای ارتباط استفاده می‌کنند اما متوجه شد زرافه‌ها شب‌ها به طور عجیبی زمزمه می‌کنند.

به گفته خانم اشتوگر زمزمه زرافه‌ها برابر ۹۲ هرتز است، ساختاری آکوستیک دارد و انسان با گوش خودش می‌تواند آن را بشنود.

مردیت باشوا از کالج فرانکلین و مارشال در پنسیلوانیا می‌گوید زرافه‌ها ساختاری اجتماعی دارند و برای مدت‌ها دانشمندان تلاش می‌کردند دریابند که آنها چطور با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به گفته او این یافته جدید می‌تواند «قطعه تازه‌ای از پازل باشد.» پازلی که درک بهتری از نحوه ارتباط این حیوانات برای انسان فراهم می‌کند.

باشوا می‌گوید صدایی که زمزمه زرافه‌ها هم می‌تواند صدایی باشد که آنها وقت خواب از خودشان درمی‌آورند یا این که راهی برای ارتباط برقرار کردن میان‌شان باشد. آن هم در شرایطی که شب است و هوا تاریک و امکان دیدن یکدیگر را ندارند.

نتایج این مطالعات ساکنان پایگنتون در جنوب غرب انگلیس را خیلی هم شگفت‌زده نمی‌کند. سال گذشته بسیاری از آنها از سروصدایی که زرافه‌های باغ وحش شهر در طول شب با دماغ‌شان ایجاد می‌کردند شاکی بودند.

یکی از این شهروندان به یک رسانه محلی گفته است این سروصدا مانع از خوابیدنش می‌شود و آزارش می‌دهد.

مقام‌های باغ وحش می‌گویند این زمزمه‌ها کار زرافه‌ها نیست اما آنها همچنان برای خودشان زمزمه می‌کنند و خوشند.

خانم اشتوگر می‌گوید بعید می‌داند صدای زمزمه زرافه‌ها به همسایه‌ها برسد. «صدای زرافه‌ها خیلی شدید نیست و من شک دارم که همسایه‌ها بتوانند این زمزمه را بشنوند.»

XS
SM
MD
LG