لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

آزمایش موفقیت‌آمیز پهپاد‌ کالابَر گوگل


 پرواز آزمایشی پهپاد گوگل در کویینزلند استرالیا
پرواز آزمایشی پهپاد گوگل در کویینزلند استرالیا

شرکت گوگل نوعی پهپاد ویژه ارسال کالا را طراحی و با موفقیت آزمایش کرده است. به نوشته روزنامه «دیلی میل»، پروژه تولید و استفاده از پهپاد برای ارسال کالا توسط گوگل «وینگ» (واژه انگلیسی «بال») نام گرفته و در آزمایشگا‌ه‌های سِری گوگل با نام «گوگل ایکس» در حال پیگیری است. گوگل ایکس همان بخش از شرکت گوگل است که پیشتر به دلیل طراحی خودروی بدون راننده و رایانه پوشیدنی «گِلاس» معروف شده بود.

گوگل اینک می‌گوید که پهپادهای جدیدش، از جمله، برای کمک رسانی به مردم بحران‌زده استفاده خواهند شد و برای حمل بسته‌های کمکی به مناطق دورافتاده به کار گرفته خواهند شد.

فاصله بین دو نوک بال در هر پهپاد «وینگ» حدود ۱.۵ متر است و چهار ملخ برقی این وسیله برقی را به حرکت درمی‌آورند.

پهپاد جدید گوگل «با فشار تنها یک دکمه» مسیری از پیش برنامه‌ریزی شده را طی می‌کند و در صورت مواجهه با هرگونه شرایط غیرمترقبه واکنش مناسب نشان خواهد داد.

ایده اولیه طرح فوق را «سرگئی برین»، رئیس شرکت گوگل، ارائه داد و استفاده از پهپاد را برای رساندن دستگاه‌ شوک الکتریکی (دفیبلاتور) برای احیای بیماران دچار تپش بطنی قلب پیشنهاد کرد.

استرو تلر، مسئول بخش پروژه‌های عظیم «گوگل ایکس»، در همین باره گفت: «تنها چند عدد از این پهپادها می‌توانند به طور پیوسته پرواز کنند و به تعداد بسیار زیادی از بیماران خدمات‌رسانی کنند.»

گوگل اعلام کرده که در نظر دارد در نهایت از پهپادهای وینگ برای ارسال کالا به خانه مشتریان استفاده کند.

این شرکت در بیانیه‌ای توضیح داده که به پهپاد‌ها به چشم «رویکردی نوین در جابجایی کالا» نگاه می‌کند: «پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور رویکرد نوینی در جابجایی کالا از یک نقطه به نقطه دیگر را در اختیار ما قرار خواهند داد. این روش ارزانتر، سریعتر بوده، ضایعات کمتری تولید می‌کند و از آنچه امروز ممکن است با محیط زیست سازگارتر است.»

در بخش دیگری از بیانیه گوگل درباره پهپادهای جدید این شرکت آمده: «در طول تاریخ تحول‌های بزرگ در شیوه جابجایی کالا به فرصت‌های جدیدی برای رشد اقتصادی بشر انجامیده و زندگی مصرف‌کنندگان را آسان‌تر کرده است. از کشتی‌های بخار تا راه آهن، از خدمات پستی تا شرکت‌های ارسال سریع کالا مانند «فد اِکس» و «دی اچ ال» عامل سرعت، - نه فقط به دلیل راحتی بیشتر، بلکه به دلیل فراهم کردن مقادیر بیشتر کالا برای جمعیت بیشتر - جامعه بشری را متحول کرده‌اند.»

شرکت گوگل در ادامه بیانیه خود افزوده است که «انتظار داریم خدمات ارسال کالا از طریق چندین وسیله نقلیه هوایی و رساندن چندین بسته در روز چندین سال به طول انجامد.»

اما پیش از گوگل شرکت «آمازون» دست به کار شده و درخواست صدور پروانه استفاده از پهپاد برای ارسال کالا «در ۳۰ دقیقه یا کمتر» را به اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا تسلیم کرده است. این شرکت ماه دسامبر گذشته با اعلام طرح خود برای استفاده از پهپاد در ارسال کالا سر و صدای زیادی به راه انداخت.

آمازون می‌گوید پهپادهایش حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت خواهند داشت و بارهایی تا ۲.۵ کیلوگرم را حمل خواهند کرد، چرا که «حدود ۸۶ درصد بسته‌های سفارشی آمازون ۲.۵ کیلوگرم یا کمتر وزن دارند.»

شبکه «سی بی اس» نیز در گزارشی در باره پروژه «وینگ» گوگل طرح جدید این شرکت را مرحله جدید «رقابت گوگل و آمازون در زمینه فن‌آوری» توصیف کرده است.

اگرچه گوگل اعلام کرده تا شروع پرواز پهپادهایش چند سالی باقی مانده، اما نخستین پرواز آزمایشی این شرکت دو هفته پیش در استرالیا انجام شد و یک بسته حاوی جعبه کمک‌های اولیه، شکلات، غذای تشویقی سگ و آب نوشیدنی برای دو کشاورز ارسال شد. پهپاد کالابر گوگل برای تحویل این بسته «حدود ۸۰۰ متر» پرواز کرد.

به نظر می‌رسد برنامه گوگل برای پهپادهای جدیدش بسیار فراتر از عملیات ارسال کالا باشد. از دیگر طرح‌های گوگل برای این وسایل نقلیه هوایی رساندن تجهیزات خاص مانند دریل‌های قدرتی به نواحی تخریب شده به وسیله زمین لرزه، گردباد و دیگر بلایای طبیعی است.

XS
SM
MD
LG