لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

کشتی فرنگی؛ قهر ستاره‌ها و ناکامی در تهران


 عکس از علی کاوه؛ سایت فدراسیون کشتی ایران
عکس از علی کاوه؛ سایت فدراسیون کشتی ایران

در آغاز جام جهانی ۲۰۱۵ کشتی فرنگی که به میزبانی تهران برگزار می‌شود، تیم ملی ایران در نخستین مسابقه با نتیجه سنگین ۶-۲ مغلوب جمهوری آذربایجان شد که با یک سرمربی و یک فرنگی‌کار ایرانی در این مسابقات شرکت کرده است.

جمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی و قاسم رضایی چهار ستاره تیم ملی کشتی فرنگی با وجود هشدارهای مکرر شورای کشتی فرنگی و کادر فنی تیم ملی، حاضر به همراهی در این مسابقات نشدند. آنها دلایل مختلفی را در توجیه غیبت خود ذکر کردند تا ایران که پارسال به راحتی جمهوری آذربایجان را برده بود، امسال به‌‌ همان راحتی نتیجه را واگذار کند.

در طرف مقابل، جمهوری آذربایجان مانند روسیه، ترکیه، سوئد، آلمان، ارمنستان و مجارستان با تمام قوا راهی تهران شده. محسن حاجی‌پور و مهدی علیاری تنها کشتی‌گیران پیروز ایران در این مسابقه بودند که در این بین، حاجی‌پور توانست روشن بایراموف قهرمان پیشین جهان و حریف فینالیست سوریان در المپیک لندن را از پیش رو بردارد.

افشین بیابانگرد، رامین طاهری، یوسف اخباری، حبیب اخلاقی، مجتبی کریم‌فر و بهنام مهدی‌زاده از رقبای خود شکست خوردند. ایران که در گروه A قرار دارد، پس از این مسابقه از سد سوئد گذشت اما مقابل این حریف نیز در دو وزن شکست خورد.

در دیدار ایران با جمهوری آذربایجان، افشین بیابانگرد با اصرار کادر فنی و با کاهش وزن بی‌رویه به وزن دوم آمد اما تحلیل محسوس قوای او، نتیجه‌ای جز ناکامی در برابر حسن علی‌یف قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان در پی نداشت.

مشابه همین اتفاق در ۸۰ کیلو رخ داد و حبیب اخلاقی مغلوب رفیق حسین‌اف شد. اخلاقی قبل از شروع مسابقات گفته بود برای آخرین بار در این وزن کشتی خواهد گرفت! این در حالی است که کشتی‌گیران سر‌شناس همواره در جام جهانی به وزن جدید می‌آیند تا موقعیت خود را برای مسابقات مهم‌تر تثبیت کنند. اما در تیم ایران، ماجرا کاملاً برعکس بود و بیابانگرد به اتفاق اخلاقی، برای خداحافظی از وزن‌های غیر آرمانی مبارزه کردند و هر دو نیز بازنده از تشک بیرون رفتند!

اتفاق عجیب‌تر در فوق سنگین رخ داد و در جدال دو ایرانی، بهنام مهدی‌زاده در دیداری یکطرفه با نتیجه ۸-۰ به صباح شریعتی باخت. کشتی‌گیری که در کشور خودش گمنام بود اما در جمهوری آذربایجان چهره شده و نماینده ایران که قهرمان آسیاست را به راحتی شکست می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که پس از این کشتی، تعدادی از تماشاگران با یادآوری نام محمد بنا سرمربی پیشین تیم ملی، شعار می‌دادند: «تیم ملی بی‌بنا همینه، همینه.»

پیش از این در جام جهانی ۲۰۰۹ نیز تیم ملی کشتی آزاد ایران در همین سالن مغلوب جمهوری آذربایجان شد. تدابیر اشتباه کادر فنی، دلیل شکست ایران در آن مسابقه بود. تاریخ برای ایران به‌‌ همان نحو برای کشتی فرنگی تکرار شد.

مربیان و مسئولین کشتی فرنگی پس از ناکامی مقابل جمهوری آذربایجان، حاضر به پذیرش مسئولیت شکست نشدند. حسن بابک مدیر تیم‌های ملی گفته همیشه که نمی‌شود قهرمان شویم. احد پازاج سرمربی تیم ملی هم تاکید کرده از عملکرد فرنگی کاران راضی نیست.

واقعیت امروز کشتی فرنگی ایران، ناتوانی مسئولین کشتی فرنگی در مقابله با خودمحوری و کشتی‌گیر سالاری است. آنها نه در جذب و همراه کردن ستاره‌ها موفق بوده‌اند و نه در جریمه یا کنار گذاشتنشان.

فرنگی‌کاران جایگزین و جوان هم تحت نظر این کادر در اردوهای شبانه‌روزی و پر هزینه پیشرفت محسوسی نکرده‌اند. از روح برتری‌طلبی که در دوران محمد بنا بارز‌ترین خصیصه تیم ملی ایران بود، کمتر اثری در مسابقات این تیم مقابل سوئد و جمهوری آذربایجان به چشم می‌خورد.

بشیر باباجان‌زاده که از با تجربه‌های تیم است، فقط یک روز قبل به گزارشگر برنامه تلویزیونی در شبکه ورزش صدا و سیما گفت: «دوبنده تیم ملی برای من است و هرکس ادعایی دارد می‌نشینم روی سینه‌اش.» اما همین بشیر، بار دیگر به یوهان اورن سوئدی باخت!

آراستگی و زیبایی تالار ۱۲ هزار نفری آزادی برخلاف کج‌سلیقگی‌ها و طراحی‌های نامناسب مسابقات قبلی، از معدود نکات مثبت برای میزبان جام جهانی بود. اما این موضوع در کنار نمایش خوب مهدی علیاری، پیام بویری، رامین طاهری و درخشش حاجی‌پور، نتوانست ایران را در خانه کامیاب کند.

سرمربی ایرانی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه غیبت چهره‌های نامدار لطمه بزرگی به ایران در جام جهانی وارد کرد، به ایسنا گفت: فکر نمی‌کردم بتوانیم با چنین نتیجه‌ای مقابل ایران به برتری برسیم. برای موفقیت سه ماه در اردو بودیم و تیم‌های همگروه‌مان را نیز کاملاً آنالیز کردیم.

جمشید خیرآبادی که تئوریسین پیشین تیم ملی ایران است، در ادامه گفت: حس خوبی دارم اما شادی عمیق و قلبی ندارم. این کار حرفه من است و من یک مربی حرفه‌ای هستم. بالاخره مسابقات برد و باخت دارد اما ما با برنامه کار کردیم تا ایران را با قاطعیت شکست دهیم.

XS
SM
MD
LG