لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

مشاور موسوی: حفاظت از دریاچه ارومیه مسئله‌ای ملی است


در پی برخورد نیروهای امنیتی با شهروندان ارومیه‌ای و تبریزی، که نسبت به «بی‌توجهی» مسئولان به وضعیت دریاچه ارومیه اعتراض داشتند، اردشیر امیر ارجمند سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز می‌گوید، دولتی که «بحران مشروعیت» دارد آب دریاچه را هم امنیتی می‌بیند.

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در گفت‌وگو با کلمه سیاست‌های نظام در اداره کشور را به باد انتقاد گرفت و گفت نتیجه این سیاست‌ها حتی به محیط زیست ایران هم کشیده شده است.

روز شنبه، شمار کثیری از مردم ارومیه و تبریز، به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه اعلام کردند.

این تجمع‌های مسالمت‌آمیز اما به کام دولتمردان خوش نیامد و ماموران امنیتی به استقبال این شهروندان معترض رفتند؛ برپایه گزارش‌های رسیده، ماموران در برخورد با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده و چندین نفر را نیز دستگیر کردند.

اکنون مشاور ارشد میرحسین موسوی، چنین برخوردهایی را با تحولات سیاسی ایران پیوند زده و می‌گوید: «دولتی که دچار بحران مشروعیت است از همه چیز می‌ترسد. از شادی جوانان، از افطار کردن در پارک‌ها و همه چیز حتی آب دریاچه ارومیه را هم امنیتی می‌بیند.»

اردشیر امیر ارجمند با بیان اینکه دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور دنیا و بزرگترین دریاچه داخلی ایران و بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی است، این دریاچه را «میراث طبیعی مردم ایران و هموطنان آذربایجانی» برشمرده است.

مشاور میرحسین موسوی، نامزد محبوس ریاست جمهوری، در ادامه در انتقاد از دولتمردان، تصریح کرد: «آنها وظیفه خود را انجام نمی‌دهند چون با کار کار‌شناسی و مشکلات واقعی مردم کاری ندارند. فکر می‌کنند اگر به آب دریاچه دستور دهند خشک نشود امر آنها اطاعت می‌شود و دریاچه خشک نمی‌شود و اگر هم بشود حتما توطئه‌ای در کار است و وقتی مردم به صورت کاملا مسالمت‌آمیز دست به اعتراض می‌زنند تا از میراث طبیعی و محیط زیست خود حفاظت کنند، به شدید‌ترین وجه مورد سرکوب قرار می‌گیرند.»

اردشیر امیرارجمند سپس سرکوب اعتراض مسالمت‌آمیز مردم ارومیه و تبریز را به شدت محکوم کرد و گفت شورای هماهنگی راه سبز امید«از مطالبات بر حق هموطنان آذربایجانی در این رابطه حمایت قاطعانه می‌کند و یادآور می‌شود که حفاظت از دریاچه ارومیه تنها مسئله مردم ارومیه و تبریز نیست بلکه مسئله‌ای ملی است و باید مورد حمایت همگانی قرار گیرد.»

مشاور میرحسین موسوی در ادامه سیاست جمهوری اسلامی در مورد اقوام ایرانی را به باد انتقاد گرفته و تصریح کرد: «رویکرد و برخورد مقامات با مسئله قومیت‌ها و مطالبات بر حق آنها با منافع ملی کشور منافات دارد. بجای ایجاد همبستگی و رضایتمندی از طریق گفت‌وگو، تعامل و رعایت حقوق بشر و حقوق مصرح در قانون اساسی هموطنان آذربایجانی و دیگر اقوام در خصوص آموزش زبان مادری و غیره بحران‌آفرینی می‌کنند، متهم و سرکوب می‌کنند و دقیقا این نوع رفتار است که زمینه سو استفاده احتمالی از جانب افراد و جریانات ایزوله‌ای که جایگاه زیادی در بین مردم ندارند را فراهم می‌کند.»

سخنگوی شورای راه سبز امید افزود: «مردم غیور و فهیم آذری ما همیشه در عین پرچمدار بودن مبارزه برای آزادی و مقابله با استبداد، حافظ استقلال و تمامیت ارضی کشور بوده‌اند.»
XS
SM
MD
LG